lørdag 1. desember 2012

Veganguide: Tallinn, Estland


 +
Tidligere i høst fikk jeg vite at jeg skulle til Estlands hovedstad Tallinn med jobb. Det var ikke fritt for at desperasjonen steg, og jeg iverksatte iherdig googling. Jeg gjorde research på HappyCow, og sendte mail til folka bak det veganske cateringfirmaet Miku Vegan Kohvik og spurte om råd.

I fall andre norske veganere frykter tanken på å reise til Tallinn, kan jeg berolige ved å si at joda, det lar seg gjøre å reise til Estland som veganer. Det krever litt planlegging, bare. Før jeg reiste til Tallinn var innstillingen min "Å reise til Tallinn som veganer?! Hvordan skal dette gå? Gudene skal vite at Tallinn ikke er den mest vegan-vennlige byen i verden". Men den estiske hovedstaden var ikke så verst, viste det seg. 

Så vidt meg bekjent er det ingen rene vegetar- eller veganrestauranter i Tallinn. Nå skal det riktig nok sies at vegetariske Mahemarket Café har blitt lista på HappyCow etter at jeg var i Tallinn. Mitt tips for veganere på reisefot i Tallinn er å sjekke ut etniske spisesteder. Indiske og afrikanske spisesteder, thairestauranter, og italienske pizzerias er nok mine beste anbefalinger.

I løpet av tre-fire dager i Tallinn besøkte jeg følgende spisesteder:

African Kitchen i gamlebyen. Dette stedet fikk jeg anbefalt av Mikk som driver Miku Vegan Kohvik. African Kitchen har flere vegetariske retter på menyen, hvorav flere er eller kan tilberedes vegansk. Blant de vegetariske rettene kunne man velge mellom hummus bi tahina med brød, frisk appelsinsalat, kokte grønnsaker i kokossaus, chorba med svartøyebønner, kokosmelksuppe med svartøyebønner, couscous, ebe, mchicha, efo riro, efo soya og oritaiko. Jeg spiste en oritaiko til 8 , som er en afrikansk vegansk curry med aubergine, squash, paprika, løk, blomkål og brokkoli. Blant rettene på menyen er oritaiko og couscous vegansk. Mange av de vegetariske rettene inneholder rømme, og det er derfor viktig å være påpasselig med å spørre spisestedet hva de legger i begrepet "taimetoit" (estisk for "vegetarisk"), for å finne ut hva som er vegetarisk og hva som er vegansk.

Adresse: Uus 32/34, Kesklinn, Tallinn
Hjemmeside: www.africankitchen.ee
Telefon: sjekk www.africankitchen.ee
Åpningstider: 
12.00 - 00.00
African Kitchens veganske oritaiko
Von Krahl Aed i gamlebyen. Restaurant Aed ligger i gamlebyen, like ved rådhuset. Aed må være det desidert mest vegan-vennlige spisestedet i Tallinn. Hele menyen er svært godt merket (L = ikke laktose, E = ikke egg, G = ikke gluten). De ansatte er sympatiske og opplyste folk, og det var utrolig befriende å for en gangs skyld slippe å forklare forskjellen mellom vegetarianisme og veganisme. Jeg  betalte 8 € for en kjempegod vegansk blomkålsuppe til forrett. I tillegg spiste jeg små kikertburgere/cutlets. Maten ble servert med utrolig godt brød, men jeg skulle gjerne sett av kikertburgerne ble servert sammen med ris, couscous eller quinoa.

Adresse: Rataskaevu 8, Harju, Tallinn
Hjemmeside: www.restoranaed.ee / vegetarmeny
Telefon: + 372 626 90 88
Åpningstider: sjekk www.restoranaed.ee 
Restaurant Aeds veganske blomkålssuppe
Restaurant Aeds chickpea cutlets
Restaurant Elevant like ved Rackoja Plats i gamlebyen. Dette stedet ble jeg også anbefalt av folka bak Miku Vegan Kohvik. Restaurant Elevant sitt asiatiske kjøkken er ganske vegan-vennlig, og man kan velge mellom vegetarisk thali, linsesuppe, chana masala, aloo wari (potetstuing med linser). Jeg betalte  7,50 € for en stooor porsjon sterk og god chana masala med ris.

Adresse: Vene 5, Tallinn
Hjemmeside: www.elevant.ee
Telefon: + 372 6313132
Åpningstider: 
12.00 - 23.00
Restaurant Elevants veganske chana masala.
Silk Sushi Bar i gamlebyen. Til forrett spiste jeg yakidori med grønnsaker, og til hovedrett vegansk sushi med shiitakesopp og peanøttsaus. Desserten var japanske Gyoza med kirsebær og kanel. Maten på Silk Sushi Bar er helt ok, men prisen står ikke i nivå til maten (jeg betalte 18 € for de tre rettene samt en ingefærøl, noe som - i følge estisk prisnivå - er forholdsvis dyrt). Servicen på Silk Sushi Bar er dessuten mildt sagt elendig. Kan hende vi var uheldige med servitøren vår, men hun snakket knapt nok engelsk og hadde vanskelig for å skjønne at jeg ikke kunne spise fisk, kjøtt og meieriprodukter.

Adresse: Kullassepa 4, Tallinn
Hjemmeside: www.silk.ee
Telefon: + 372 6484625
Åpningstider
ukjent
Silk Sushi Bar: Yakidori med grønnsaker

Silk Sushi Bar: sushi med shiitakesopp og peanøttsaus
Silk Sushi Bar: Gyoza med kirsebær og kanel
Restaurant Chakra i gamlebyen. Mikk som står bak Miku Vegan Kohvik anbefalte meg å ta turen innom denne indiske restauranten, som ligger bortgjemt i en sidegate i gamlebyen. De aller fleste vegetariske forrettene er veganske. Jeg spiste grønnsakssamosa til forrett, og aloo gobi masaladar til hovedrett. Sterkt og godt!

Adresse: Bremini käik 1, Tallinn
Hjemmeside: www.chakra.ee
Telefon: + 372 6412615
Åpningstider:
12.00 - 23.00

Som nevnt innledningsvis finnes det, utrolig nok, et vegansk cateringbyrå i Tallinn. Pr. dags dato har ikke Miku Vegan Kohvik noe utsalgssted/serveringssted, bare catering og bestillinger. Et aldeles utmerket initiativ er det uansett, og jeg håper Miku Vegan Kohvik med tid og stunder åpner en vegansk (eller i det minste vegetarisk) kafé i Tallinn.

Ellers anbefalte folka bak Miku Vegan Kohvik meg å ta turen innom den italienske restauranten Vapiano i gamlebyen. Så langt kom jeg meg dessverre ikke, men Verdure pizza uten ost, men med grilla grønnsaker og ekstra ananas er visstnok fantastisk. Hvis man er keen på vegansk nattmat (les: kebab) i Tallinn er visstnok SquareKebab og Turkebab rette stedet å vende seg til.

Jeg bodde på et hotell i gamlebyen, og de tilbydde seg å lage meg havregrøt (vannbasert) til frokost. I tillegg mailet jeg dem på forhånd og spurte etter soyamelk til frokost. Dessuten fant jeg masse soyadrikker på den lokale Rimi'en (!), til og med flere typer AlproSoya som jeg ikke har sett i Norge (jeg kjøpte red fruits, sjokolade, vanilje, og banan-smak).

Alt i alt gikk det mye bedre enn fryktet å reise til Tallinn som veganer (nå er jeg i utgangspunktet en skeptisk jævel, det skal sies). Men om jeg skal på reisefot ut i Europa igjen dropper jeg nok det kjøttkonsumerende Øst-Europa til fordel for, la meg se, Berlin eller Malmö.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar