søndag 11. desember 2011

Kålrabistappe

Mm, kålrabistappe! Jeg synes kålrabistappe kan smake litt beskt eller sterkt hvis man bare har kålrabi i stappa, så for å gjøre smaken mildere har jeg tilsatt potet og gulrot. Ikke bare smaker det digg, fargene ser også nydelige ut sammen. 

Kålrabi er en rotfrukt proppfull av C-vitamin. Gulrøtter er en god kilde til A-vitamin.

1 kålrabi, i biter (200 gram) 
2 gulrøtter, i biter (100 gram) 
1 potet, i biter (50 gram) 
2 ss vegansk smør 
kraft fra grønnsakskoking 
eventuelt en skvett vegetabilsk matfløte 
salt og pepper 

1. Vask og skrell grønnsakene. Kutt dem i like store biter og ha alt over i en stor kjele. Hell så mye vann oppi kjelen at det akkurat dekker grønnsakene, og kok til de er møre.
2. Hell av vannet i et dørslag, men ta vare på en desiliter kraft. Slå av plata og ha grønnsaksbitene tilbake i kjelen. Bruk en potetstapper eller gaffel til å mose grønnsakene. Ha i vegansmør mens du stapper, og tilsett grønnsaksgraft og eventuelt vegetabilsk matfløte til du får ønsket konsistens. Smak til med salt og pepper. 

Servér kålrabistappe sammen med nøttestek, kokte grønnsaker og brunsaus, eller annen julemat. 

2 kommentarer:

  1. Gleder meg til julematen,da skal jeg spise masse kålrabistappe! Har alltid vært mitt favoritt tilbehør i jula :)

    SvarSlett
  2. Kålrabistappe er absolutt det tilbehøret jeg spiser mest av i jula!

    SvarSlett