søndag 25. september 2011

Plommesyltetøy

Jeg jobber sammen med en flott dame som har hagen full av fine saker. Avhengig av årstid, får jeg så mye plommer og rabarbra som jeg bare ønsker. Så tidligere denne uka kom jeg ramlende hjem fra kontoret med omtrent fem kilo plommer, fast bestemt på å lage syltetøy for første gang. Godt hjulpet av mamma på telefonen, og Vegetarbloggens hjelpsomme instruks til hvordan man sylter selv, ble resultatet riktig så bra. Jeg digger å kunne bruke lokale råvarer, og som en ekstra bonus lukter det fantastisk i hele huset når man lager syltetøy. 

Agar er det vegetabilske alternativet til gelatin, og bidrar til at syltetøyet får en geléaktig konsistens.

NB! Dette blir en ganske omfattende mengde syltetøy, så gjerne halvér oppskrifta hvis du føler for det. 

2 liter røde plommer 
4 dl sukker (eller mer, avhengig av hvor sure plommene er) 
4 epler 
1 kanelstang 
2 ss agar

1. Sett ovnen på 100 grader. 
2. Legg en avis på stekerista, og sett tomme Norgesglass inn i ovnen. La de stå i om lag 10 minutter for å steriliseres. 
3. Vask plommene og fjern stilken. Kutt plommene smått og ta ut steinen (jeg gidder aldri å ta av skallet, men du kan hvis du vil). Gjør det samme med eplene. 
4. Ha sukker i en stor kjele. Smelt på svak varme under stadig omrøring. Tilsett epler, plommer og kanelstang. La det småkoke i ca. 5 minutter før du tilsetter agarpulver. Kok videre på svak varme i 5 minutter til, eller til det har tyknet.
5. Hell syltetøyet over i Norgesglass. Skru lokket godt til. Sett syltetøyene opp ned til de blir kalde. Når glassene er avkjølt er syltetøyet klart for å oppbevares i kjøleskap (rett vei!). 

4 kommentarer:

  1. Kjøpte en del plommer tidligere og kom på denne oppskriften,men hadde desverre ikke agar :P Men skal se ann senere,kanskje jeg får det til da ;)

    SvarSlett
  2. Man MÅ ikke bruke agar, men frukt og bær gir jo fra seg mye væske når det kokes, så jeg synes det var greit å tilsette agar for å gjøre det mindre tyntflytende.
    Håper du får anledning til å lage syltetøyet en annen gang!

    SvarSlett
  3. lurer på hvor lang holdbar tid det er på dette?

    SvarSlett
    Svar
    1. Hos meg tar det kanskje en ukes tid før syltetøyet er spist opp, men jeg er dessverre ikke sikker på holdbarheten.

      Slett