tirsdag 18. desember 2012

Hvordan strikke uten ull?

Fanagenser størrelse 2 år strikket i Bamboo Soft fra garnprodusenten Lotus Yarns i hvit (fargenummer 01) og mørk grønn (fargenummer 10) (100 % bambus)

Dette er jo først og fremst en vegansk matblogg. De siste månedene har jeg riktignok publisert statusrapporter fra min tur med tog i sommer, for å si noe om hvordan det er å spise ute som veganer i Europa. Men dette blogginnlegget skal ikke handle om mat. Det skal handle om strikking. Jepp, strikking. Nærmere bestemt skal jeg skrive noen ord om hvordan man kan ivareta strikkeinteressen som veganer, uten å bruke ull. Er det egentlig mulig å strikke uten ull, for ikke å nevne holde varmen? Hvilke alternativer til ullgarn finnes?

Joda, jeg skjønner at dette emnet er forbeholdt spesielt interesserte. Den eneste andre personen jeg kan tro vil finne dette interessant, er kanskje, muligens, potensielt, forhåpentligvis Helle. Hun skriver kloke betraktninger om ull her. Trolig er jeg den eneste personen i verden (i alle fall i Norge) som strikker med bambus fordi jeg er veganer og derfor ikke strikker med ull. Hele ull-problematikken er dessuten litt betent. Noen veganere mener at det er ok å bruke ull, på samme måte som en del veganere synes det er greit å spise honning. 
Russesokker størrelse 12 måneder strikket i Blend bamboo fra garnprodusenten Hjertegarn i kremhvit (fargenummer 0075) og svart (fargenummer 1990) (70 % bambus og 30 % bomull) 

Russesokker størrelse 6 måneder strikket i Blend bamboo fra garnprodusenten Hjertegarn i kremhvit (fargenummer 0075) og mørk brun (fargenummer 2500) (70 % bambus og 30 % bomull) 

Jeg har strikket omtrent like lenge som jeg har vært vegetarianer (jeg ble vegetarianer i løpet av skoleåret 2004-2005). Da jeg, etter en overgangsperiode på et halvt år, la om til et vegansk kosthold ved årsskiftet 2010/2011, fortsatte jeg å strikke med ull. Men etterhvert favnet veganismen flere aspekter enn bare kostholdet mitt. Veganisme for meg ble ikke bare hva jeg spiste, men en livsstil. Jeg ble blant annet bevisst på å kjøpe produkter som ikke testet på dyr. Da jeg sluttet å kjøpe ull på senhøsten 2011 føltes det som om den siste brikken i puslespillet falt på plass.

Hva er egentlig galt med ull? Da jeg først ble veganer synes jeg det var temmelig militant å droppe ulla. Så jeg fortsatte å strikke med ull, samtidig som jeg forsøkte å komme opp med gode alternativer. Selv skal jeg ikke skrive så himla mye om hvorfor veganere ikke bruker ull. Som nevnt skriver Helle om ullproblematikken her. Hege skriver om hvorfor veganere unngår ull fra sau her, og om hvorfor man i tillegg burde holde seg unna angora her. Norsk vegetarforening skriver om ull og veganisme her. I stedet vil jeg altså si noe om hvilke alternativer som finnes dersom man av ulike årsaker ønsker å strikke med annet garn enn ull.

Paradoxical mittens strikket i alpakkaull for noen år siden. Så fine skal vottene egentlig være.
Paradoxical mittens størrelse flodhest strikket i PopCorn fra garnprodusenten Rosarios 4 (fargenummer 33 blå) og BioBamboo fra garnprodusenten Rosarios 4 (fargenummer 17 svart), strikket på pinne 2,0. Needless to say har det vært en tålmodighetsprøve av de sjeldne å strikke med så tynne pinner. Jeg har strikket vottene i alpakkaull tidligere og mønsteret er nydelig, men jeg ble skikkelig misfornøyd med akkurat denne garn- og fargekombinasjonen. Vottene gis bort mot en øl!

Med fare for å gjenta meg selv, så er jeg først og fremst veganer av miljøhensyn. Jeg har strikka gjennomsnittlig to ullgensre/ullkofter i året de siste sju-åtte årene, i tillegg til votter, sokker, skjerf og luer. Nå har jeg riktignok gitt en god del av disse plaggene i gave til venner og familie, men poenget er i alle fall at jeg kommer til å fortsette å bruke de ullplaggene jeg allerede har laget, til de blir slitt ut. Når tiden er gang er moden for å bytte ut plaggene, kommer jeg til å erstatte ull med klesplagg av bambus, hemp, fleece og andre materialer.

Mamma (som jeg har arvet strikkegleden av) synes nok det har rablet for meg. Og jeg skal være den første til å innrømme at jeg er flink til å gjøre ting vanskelig for meg selv. Hvilke garntyper egner seg til strikking hvis man vil unngå ull? Så langt har jeg mest erfaring med å bruke bambusgarn. Da jeg var i Tallinn tidligere i høst kjøpte jeg garn av maisfiber (!) kalt PopCorn. Ellers skal soyagarn være godt å strikke med, men det har jeg ikke prøvd ennå. 
Marius-body størrelse 12 måneder, klar for montering! Strikket i Bamboo soft fra garnprodusenten Lotus Yarns (fargenummer 14 marineblå, fargenummer 07 rød, og fargenummer 01 hvit) (100 % bambus) 

Hvor får man så kjøpt bambusgarn i Norge? Jo, det kan jeg fortelle deg. Det å være en prinsippfast jævel har sine ulemper. En annen måte å si det på er at det å være veganer er relativt upraktisk på noen områder. Bambusgarn er, for det første, forholdsvis vanskelig å få tak i i Norge (hvis du, som meg, bor utenfor de første byene, er nettbutikker et klokt sted å starte). For det andre er det svært begrenset utvalg innen bambusgarn, både når det gjelder produsenter/garntyper, og ikke minst når det gjelder farger. Min erfaring så langt tilsier at det bambusgarnet som selges i Norge er forholdsvis tynt (pinne 2,0-3,5). Dessuten forekommer bambusgarnet gjerne i pastellfarger. Nice. For det tredje er bambusgarn forbanna dyrt (ett garnnøste á 50 gram koster ofte det dobbelte som tilsvarende mengde garn av ull). Hvis noen skulle være i tvil, så kan jeg gjenta at jeg er flink til å gjøre ting vanskelig for meg selv.  

Men strikking er moro! Foreløpig har jeg først og fremst strikket til babyer. Jeg har blant annet strikket russesokker, en kjole, og en fanagenser. De siste ukene har jeg også strikket flere par selbuvotter.

Selbuvotter til dame strikket i dobbelt Blend bamboo fra garnprodusenten Hjertegarn i okergul (fargenummer 3314) og mørk brun (fargenummer 2500) (70 % bambus og 30 % bomull) 

Hvilke fordeler og ulemper er det ved å strikke med bambusgarn? Bambusgarn er et ypperlig alternativ til ull. Bambus er uhyre mykt og behagelig å strikke med. Ettersom jeg i hovedsak har strikket til babyer kan jeg ikke si særlig om bambusgarn varmer (men skal man tro Helle, og det gjør jeg jo, så har bambus gode varmeisolerende egenskaper, og undertrøye og stillongs i bambus gjør susen). Bambusgarn har kjempefine egenskaper. Bambus absorberer fukt, er antibakterielt og antistatisk. Plagg strikket i bambus er særlig godt egnet til barn med sensitiv hud og barn med atopisk eksem. Bambus virker antiseptisk, noe som betyr at ikledd et bambusplagg holder du deg tørr på de varmeste dager, i motsetning til bomull, som blir klam og våt under liknende forhold (i følge Pinnsvin Design). Bambusgarn er behagelig og slitesterkt. Når det gjelder ulemper ved å strikke med bambusgarn, så kommer det garnet jeg har bestilt fra Pinnsvin Design i en hespe, og man må selv rulle det til en garnnøste. Veldig tungtvindt. Ellers er min erfaring at alt bambusgarn splitter seg. Himla upraktisk. Dette gjelder samtlige av de garntypene jeg har prøvd. Men om man strikker med dobbelt garn (noe som fort er nødvendig når man strikker med bambusgarn fordi garnet er så tynt), unngår man denne problematikken. Man oppnår ønsket strikkefasthet ved å doble garnet, og man unngår at bambusgarnet deler seg. Double yay!
Selbuvotter til dame strikket i dobbelt Blend bamboo fra garnprodusenten Hjertegarn i lyseblå/turkis (fargenummer 731) og blå/dyp turkis (fargenummer 8029) (70 % bambus og 30 % bomull) 

I alle fall. Det store spørsmålet var: hvor kan man kjøpe bambusgarn i Norge? Jeg har utelukkende positive erfaringer med å bestille garn fra Pinnsvin Design. Det koster litt i porto, men det går bare noen dager fra bestilling til garnet ligger i postkassa. Gjennom Pinnsvin Design har jeg kjøpt garnet Bamboo Ribbon fra produsenten Lotus Yarns og Bamboo soft fra samme produsent. Det garnet jeg definitivt har strikket mest med så langt, er imidlertid Blend bamboo fra den danske garnprodusenten Hjertegarn. Blend bamboo har jeg blant annet funnet på Garnhuset i Trondheim. Dessuten selger den norske nettbutikken Jonette bambusgarn, men jeg har ikke handlet derfra ennå.
Ellers finnes det andre garntyper som egner seg til strikking dersom man vil unngå ull. Etter litt googling har jeg notert meg følgende garntyper som jeg har lyst til å sjekke ut: Plant Fibre fra Pinnsvin Design, bambusgarn fra Rosarios 4, samt bambusgarn fra tidligere nevnte Jonette

Ingen grunn til å slutte å strikke bare fordi man blir veganer, altså. Det finnes flust av måter å erstatte ull på. Bambusgarn, soyagarn og maisgarn er bare noen av alternativene dersom man vil unngå ull.

Yes, yes. Dette er nok det mest nerdete blogginnlegget jeg noen gang har skrevet. Yay!

17 kommentarer:

  1. Hurra for nerding! Og de blå vottene var utrolig fine. Jeg har selv masse selbuvotter i ull som bestemor har strikket, men nå vet jeg hvor jeg skal kjøpe garn neste gang hun tilbyr seg å strikke noe til meg.

    SvarSlett
  2. Så utrolig fine plagg du har strikket, og tusen takk for tips om steder å kjøpe ullfritt garn!
    Jeg kan ikke strikke selv, men hekle kan jeg :) Har en eske full av ullgarn fra tiden før veganer som jeg har bestemt at jeg skal bruke opp, men når det trengs nytt garn blir det ullfritt. Veldig spent på det bambusgarnet!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for kjempefin tilbakemelding!
      Jeg har forsøkt å finne alternativer til ullgarn når jeg er innom Oslo, men har ikke gått særlig systematisk til verks foreløpig. Har alltid funnet andre forhandlere/byer der jeg får kjøpt bambusgarn :)
      Men på Strikkedilla (på Oslo City) vet jeg at de ikke har bambusgarn, og på Heimen Husflid i Rosenkrantz gate og Den norske husfliden på Stortovet har de, så vidt jeg har sett, bare ullgarn i ulik form. Men du kan sjekke ut Tjorven (www.tjorven.no), de holder til på Majorstua, og fører visstnok bambusgarn.
      Lykke til med heklinga!

      Slett
  3. Åå, så mye fint! Jeg vil lære å strikke! Jeg vil ha selbuvotter i bambus! Jeg kan såvidt hekle, men bare rundt og rundt og fram og tilbake. Det holder til enkle luer og skjerf, men der stopper det.

    SvarSlett
  4. Så koselig tilbakemelding, Helle!
    Mine pedagogiske evner er uhm, begrenset. Men om du vil kan jeg forsøke å gi deg et lynkurs i strikking neste gang vi sees :)

    SvarSlett
  5. Takk for tilbudet! Jeg har en svigermor som senest i jula tilbød seg å lære meg å strikke, men tror jeg har litt angst etter strikkeminner fra barndommen: forsøk på knallrosa skjerf i noe slags hårete garn hvor masker falt av / jeg strikket altfor stramt, et forsøk på en lue i 4. klasse som aldri ble mer enn halvferdig og en teit hund vi måtte strikke på skolen. Så jeg trenger positive strikkeopplevelser!

    SvarSlett
  6. Ha-ha, huff da. Hørtes traumatisk ut :D
    Alle lærte vel å strikke på barneskolen, også jeg, men det husker jeg ikke noe av. Strikkeinteressen ble vekket da jeg gikk på videregående, og året jeg gikk på folkehøgskole tok strikkinga av for fullt :) (Tror for øvrig 90% av kvinnelige folkehøgskoleever kan skrive under på at ett år på folkehøgskole gjør underverker for strikkekunnskapene!)
    Veldig glad jeg har tatt meg bryet med å finne alternativer til ullgarn, slik at jeg kan holde på strikkeinteressen selv om jeg er veganer!

    SvarSlett
  7. Så utrolig flink du er!!! :-) Denne må jeg vise til min mor, i håp om at hun strikker noe pent i vegansk materiale til meg til neste jul. I år fikk jeg et nydelig, heklet pledd i gave, helt vegansk selvfølgelig.. <3

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk for skryt, Hege! Og så heldig DU er som fikk hjemmelaga hekla pledd av mamman din :) Vet du forresten hvilket materiale mamman din brukte? Hamp, soya, akryl, bambus, bomull, maisgarn?
      Riktig godt nytt år til deg!

      Slett
  8. Denne danske nettbutikken har garn til 27 danske kr nøstet! http://netgarn.dk/product.asp?product=764

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for tipset, jeg skal absolutt sjekke det ut!
      Og godt nytt år til deg :)

      Slett
  9. Veldig interessant, strikkingen skal taes opp igjen :) Men hvordan skal man vaske det? Jeg tenkte å strikke skjerf og lue, og det må jo vaskes når det blir vår?

    SvarSlett
    Svar
    1. I følge "magebeltet" på garnnøstene, så skal bambusgarn vaskes på 40 grader (ikke bruk tørketrommel). Noen garntyper, f.eks Bamboo soft fra Lotus yarns, bør vaskes for hånd, i følge vaskeanvisningen.
      Alle plaggene jeg har strikket i bambus er såpass nye at jeg ikke har hatt behov for å vaske dem ennå (og for å være ærlig så vasker jeg ikke ullplaggene jeg har strikket tidligere, så ofte). De klesplaggene jeg har i bambus (sokker, langermet treningsoverdel, løpetights) skal vaskes på 40 grader, som andre klær.
      Moro at du ønsker å ta opp strikkinga - lykke til, og håper du utforsker bambusgarn!

      Slett
  10. I går fikk jeg se vottene du var så snill å strikke til Helle og Jørund. Fy søren du er flink!

    Jeg satt å tenkte at slike plagg er det et marked for hos veganere i Norge. Også tenkte jeg at jeg egentlig burde tvinge deg til å åpne en liten butikk på http://epla.no/. Har du vurdert det? Det hadde vært så kult! Jeg og flere hadde nok vært villig til å betale en god del for slike kvalitetsprodukter.

    SvarSlett
    Svar
    1. Så utrolig kjekt å høre! Rødmer litt her jeg sitter. Tusen takk for skryt! Jeg kjenner godt til Epla og har tenkt mye på å starte opp en butikk der, men foreløpig har det blitt med tanken. Jeg strikker på bestilling nå og da, men ikke gjennom "organiserte former" som f.eks Epla. Synes det er vanskelig å vite hvordan prisnivå jeg skal legge meg på, også er jeg kronisk på å feilberegne størrelser. Når det er sagt: hvis du har lyst på vegan-vennlige sokker/votter/luer/annet, så må du for all del sende meg en mail på kikertterroristen(at)gmail(dot)com, så finner vi ut av noe :)

      Skulle forresten gjerne tatt turen til Oslo for å få med meg årsmøtet i Norsk vegansamfunn i går, men har hatt andre forpliktelser denne helga. Håper dere hadde et godt og konstruktivt møte!

      Slett
  11. Jeg vil også tipse om nettbutikken jonette.no, der kan du kjøpe bambusgarn som skal strikkes på pinne 4. Det er også mange forskejllige farger. Der selges det også bambusklær til voksne.

    SvarSlett