onsdag 28. november 2012

Lapskaus med byggryn


Lage lapskaus uten kjøtt? Klart det går an! Jeg bruker bløtlagte byggryn i stedet. Man kan jo selvfølgelig bruke veganpølser, men jeg foretrekker byggryn. Byggryn er dessuten en god kilde til protein. 

Som ved så mange andre sider av min kulinariske oppdragelse, så kan jeg takke Jane bak VeganMisjonen for at byggryn er en del av kostholdet mitt. Da jeg oppdaget bloggen hennes sommeren 2010 hadde jeg vært vegetarianer i mange år, og takket være de fabelaktige oppskriftene og nydelige bildene ble jeg inspirert til å legge om til et vegansk kosthold. Byggryn høres ut som utilgjengelige og rare greier (det synes i alle fall jeg til å begynne med), men prøv ut noen retter med byggryn i VeganMisjones oppskriftsarkiv, og jeg lover at du kommer til å bli positivt overraska.

2 dl byggryn
4 poteter, i terninger 
1 pastinakk, i terninger
1/2 kålrothode, i terninger 
4 gulrøtter, i terninger
1/2 sellerirot, i terninger
1 ss grønnsaksbuljong
1,5 - 2 dl vann
salt (smak til)

1. Legg byggryn i bløtt mens du er på jobb/skole, eller natten over.
2. Ha alle grønnsakene i en stor kjele sammen med grønnsaksbuljong og litt vann, og gi dem et oppkok. Skyll av vannet på byggrynene, og tilsett byggrynene i lapskausen. La lapskausen småkoke i minst en time. Rør om av og til slik at grynene ikke svir seg. Smak til med salt. 

Servér lapskaus med godt brød.
(2 pers.)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar