mandag 12. desember 2011

Fløtegratinerte poteter

Fløtegratinerte poteter passer perfekt som tilbehør til tradisjonell julemat.

masse potet (beregn 3-4 poteter pr. pers.)
2 løk, finhakket 
4 hvitløksfedd, finhakket 
2,5 dl havremelk eller annen vegetabilsk melk 
1 dl vegetabilsk matfløte 
1 ss maizenna 
100 gram vegansk ost, revet (jeg brukte Cheezly edam style)  
salt og pepper (smak til)

1. Sett ovnen på 200 grader. 
2. Finhakk løk, hvitløk, og kutt og potet i skiver. Ha dette i en kjele. Dekk med melk og fløte, og la det småkoke under lokk til potetene er blitt myke (om lag 20 minutter).  Rør deretter inn maizenna, og ta kjelen av platen. 
3. Hell blandingen over i en smurt ildfast form. Strø over ost på toppen, og krydre godt med salt og pepper. Gratiner i ovn til osten har fått gylden farge, ca. 20-30 minutter.  

Servér fløtegratinerte poteter sammen med nøttestek, kokte grønnsaker og saus, eller annen julemat. 

8 kommentarer:

  1. Shit, det så godt ut! Jeg har lurt litt på om jeg skulle lage uten osten, men det hører jo med. Så fantastisk ut! :D Hvor kjøper du revet ost?

    SvarSlett
  2. Mmm :-) dette skal jeg lage snart, merker jeg. Fristet sinnsykt! Funker jo bra som tilbehør på julaften også. Digg!

    SvarSlett
  3. Adele: jeg hamstrer Cheezly når jeg er på reise, f.eks på Kinsarvik i Bergen. Også bruker jeg et råkostjern til å rive osten hjemme på kjøkkenet :) Og sånn ellers kan jeg opplyse om at det funker veldig fint å rive Cheezly, og veldig dårlig å rive Tofutti.

    SvarSlett
  4. Hege: Fløtegratinerte poteter er jo litt "tung" mat, men det er himla godt - og perfekt som tilbehør til nøttesteik!

    SvarSlett
  5. Jeg kunne spist en hel form med fløtegratinerte poteter alene, uten noe ved siden av. Har ikke laget det etter at jeg ble veganer, og ikke på en stund før det heller, så dette er noe jeg gleder meg massivt til å prøve igjen :)
    Kult, da skal jeg vurdere å få noe ost shippet fra insarvik.no ;)

    SvarSlett
  6. Dagens beste sitat: "Jeg kunne spist en hel form med fløtegratinerte poteter alene, uten noe ved siden av." Så enig, så enig :D
    (Forresten finner du vel Cheezly på helsekost i Stavanger? Ikke vet jeg. Men støtt gjerne Kinsarvik!)

    SvarSlett
  7. Alle helsekostene her er bittesmå og har nesten ingen ting av noe, men så har den ene fått daglig leder som er veganer, så i framtiden skjer det sikkert noe :)

    SvarSlett