onsdag 12. desember 2012

Vegansk høstmat


I høst har jeg vært travelt opptatt med å publisere rapporter som beskriver hvordan det er å reise rundt i Europa som veganer. Men jeg har selvfølgelig også spist masse god mat dette semesteret. 

Jeg har drukket litervis med Adeles nydelige forkjølelseste, og jeg har drukket juice med epler, gulrøtter og ingefær, som i likhet med forkjølelsesteen gjør underverker når man kjemper mot en formidabel snørrproduksjon. Jeg har hatt Lasharas hjemmelaga eplesyltetøy og Veganmisjonens røkte mandelpålegg på brødskiva, og jeg har testet ut mange oppskrifter fra Raw-kokeboka. I løpet av høsten har jeg spist masse masse masse grønnkål, både i flytende form, som snæks, og som del av flere matretter fra Vegan with a Vengeance. Jeg har drukket litervis med suppe. Jeg har spist lapskaus med byggryn, jeg har gjenskapt linsecurryen jeg spiste i Hamburg i sommer og peanøttburgerne jeg gjerne skulle ha spist i Malmö. Jeg har spist risotto inspirert av Viasko i Berlin, jeg har laget en uforskammet god søtpotetcurry, og jeg har spist kremet pasta med hvite bønner til frokost, middag, kvelds og nattmat. Jeg har spist en sjukt god peanøttkake, og sunne og råe energikuler. Jeg har kjøpt mange nye kokebøker, og testet ut fantastiske oppskrifter fra Colleen Patrick-Goudreaus The Vegan Table, Color Me Vegan og Vegan's Daily Companion.

Nå er vi allerede midtveis i desember, og straks er det tid for vegansk julemat! Hurra!

4 kommentarer:

  1. Så fine bilder og så mye god mat! Jeg har spist så mye drit i det siste, bare sånn tragisk studentrestemat. Dette så mye bedre ut :P

    SvarSlett
    Svar
    1. He-he. Ikke alltid jeg spiser kjempebra jeg heller (så langt denne uka har jeg ikke laget middag fra skrætsj én eneste gang - bare spist middagsrester. Men gode og fullverdige måltider har det vært!).
      Viktig å spise ordentlig, spesielt hvis du er midt i eksamenstida!

      Slett
  2. Ser hærlig ut! :) Er viktig med varm mat nå som det er vinter. Har spist en del gloheit suppe og lapskaus selv ;)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ingenting funker så bra for en frossen kropp som lapskaus og suppe :)

      Slett