torsdag 1. september 2011

Vegansk mango lassi

For litt siden skrev jeg om chana masala, en av de fantastiske veganske matrettene det indiske kjøkkenet har å by på. Men India har også flere tradisjonelle drikker; mango lassi er kanskje en av de mest kjente og kjære. Første gang jeg drakk mango lassi, var på en indisk restaurant i London for mange år siden. Drikken er utrolig rask og enkel å tilberede, og det eneste som kreves for å "veganisere" lassien, er å erstatte kumelk og -jogurt med vegetabilske varianter.

1 fersk mango
1,5 dl vegetabilsk soyajogurt naturell
2 dl havremelk eller annen vegetabilsk melk
1 ss fruktose eller agave
0,5 ts fersk kardemomme

1. Ta av skallet på mangoen, og kutt den i terninger. Fjern steinen.
2. Ha alle ingrediensene i en blender, og kjør til du får en jevn masse.
3. Hell over i et stort glass.

(1 pers.)

3 kommentarer:

  1. Jeg skal prøve med mango og kokosmelk, tror det blir ca det samme? Fikk det nemlig på et spisested i Berlin og det var fantastisk!

    SvarSlett
  2. oh my lord, det høres eksremt bra ut, spør du meg. Mango og kokosmelk må jo bare bli digg. Berlin står for øvrig høyt oppe på lista over veganer-vennlige steder jeg har lyst til å reise!

    SvarSlett