tirsdag 27. september 2011

Ratatouille

Selv om jeg nok kan sies å være litt eldre enn Pixar Animation Studios gjennomsnittlige målgruppe, så må jeg innrømme at jeg er svak for tegnefilmene deres. Spesielt begeistra er jeg for Brad Birds fabelaktige Ratatouille fra 2007. Hver gang jeg ser filmen får jeg ekstremt lyst på mat generelt, og ratatouille spesielt.

1 liten gul løk, finhakket
2 hvitløksfedd, finhakket
1 rød paprika, i terninger
1 grønn paprika, i terninger
1 gul paprika, i terninger
1 squash, i terninger
1 aubergine, i terninger
1 boks tomat (400 ml)
2 ts oregano
1,5 ts provence-krydder
1,5 ts basilikum
1 ts grønnsaksbuljong
salt og pepper (smak til)

1. Blank løk og hvitløk i en stor gryte. Tilsett resten av grønnsakene og la det steke på middels varme til det er mykt (ca. 10 minutter). 
2. Skru ned varmen og tilsett tomat og krydder, og la det småkoke i minst 20 minutter mens du koker ris. Smak eventuelt til med mer krydder underveis i kokingen.

Servér ratatouille med ris. 
 

4 kommentarer:

  1. Ser veldig godt ut :) Må prøve å lage denne retten. Har ikke sett den filmen,men har tenkt lenge på å få sett den :)

    SvarSlett
  2. Filmen er utrolig søt! Anbefales på det sterkeste. Og ratatouille er veldig enkelt å lage. Lykke til med kokkeleringen!

    SvarSlett
  3. Elsker også den filmen! Fabelaktig historie og matgledespredning. Og så fint at filmens hovedrollematrett er vegetarisk! Til og med vegansk! Hurra!

    SvarSlett
  4. Åh ja, filmen kan virkelig oppsummeres med de ordene: fabelaktig historie og matgledespredning. Hurra!
    Jeg har funnet utrolig mye (mat)glede og inspirasjon i alle oppskriftene og bildene på bloggen din - det har vært en glede å lese om alt du deler!

    SvarSlett