fredag 30. desember 2011

Mungbønneburgere

I serien "Kikertterroristen prestenterer ulike typer veggisburgere", kommer dagens bidrag: mungbønneburgere. Mungbønneburgere er en god kilde til protein, mineraler og kostfiber.
Jeg forbinder egentlig linfrøhvite med baking, men det kommer til sin rett som bindemiddel i burgere også. Tidligere har jeg brukt det i nøttestek. Idéen om å bruke det som bindemiddel i veggisburgere kom da jeg en dag befant meg på kjøkkenet, bannende og svettende over en burgeroppskrift fra VeganYumYum. Ikke et vondt ord om Lauren Ulm altså, jeg digger henne (nesten!) like mye som jeg forguder Isa Chandra Moskowitz, men burgerne hennes ramlet fra hverandre bare jeg så på dem. Etter å ha tilsatt både kikertmel og havregryn og kokt potet og jegvetikkehva, slang jeg oppi litt linfrøhvite. Først da hang burgerne sammen.

Men nå: mungbønneburgere!

1 dl mungbønner
0,5 dl grovkornet lys bulgur
2 ss havregryn
2 ss kikertmel
1 brødskive
1 hvitløksfedd, finhakket
1 krm fersk chili, finhakket (ta ut frøene)
0,5 ts grønnsaksbuljong 
1,5 dl vann + 2 ss linfrø (linfrøhvite)
1 klype salt 

1. Bløtlegg mungbønnene i rikelig med vann i 1-2 timer. Skyll deretter godt av bønnene, og kok opp en kjele med vann. Kok bønnene i 45-60 minutter. Spe på med mer vann hvis nødvendig.  
2. Kok bulgur i rikelig med vann på svak varme i om lag 20 minutter, eller til vannet har kokt inn i bulguren.  
3. Lag linfrøhvite slik: ha vann og linfrø i en kjele. La det småkoke i noen minutter. Sil av vannet i et dørslag, men kast linfrøene og ta vare på linfrøhviten. Sett til side. (Hvis du ikke gidder å koke opp linfrøhvite er det fullt mulig å bruke 2 ss linfrø + 4 ss vann i stedet. Jeg har gjort det flere ganger, og det fungerer også kjempefint som bindemiddel.)
4. Kjør brødskiven til smuler i en blender.
5. Ha alle ingrediensene i en blender, og kjør til du får en jevn blanding (blandingen trenger ikke være helt glatt). La blandingen hvile i minst 15 minutter. 
6. Form til burgere med hendene. Prøvestek en burger først. Om den er for løs, tilsetter du litt mer bindemiddel. Stek burgerne i en teflonpanne på svak/middels varme, og snu de etter 10-12 minutter eller når de har fått farge.  

Servér mungbønneburgere med hamburgerbrød og salat. 

(7-8 burgere)  

Lysten på andre burgere? Ta en titt her

6 kommentarer:

  1. Nam, mungbønneburger, det må jeg bare prøve å lage :) Skjønner at det ikke er like lett å lage burgere i pannen uten at det smuler litt, er også derfor jeg liker best ovnsbakte burgere ;) Godt nyttår! <3 Ser fram til nye innlegg på bloggen din :)

    SvarSlett
  2. 1. Du har det kuleste bloggnavnet i historien
    2. Bloggen din er ikke så aller verst den heller

    :D

    SvarSlett
  3. He-he. Takk skal du ha! Ekstremt stas med fine tilbakemeldinger, det gjør godt for en matnerd.

    SvarSlett
  4. Jeg tror jeg aldri har brukt mungbønner før. Det må jeg få surra meg til å prøve :)

    SvarSlett
  5. Mungbønner er absolutt verdt å sjekke ut!

    SvarSlett