mandag 5. august 2013

Vegansk matpakke: besøk på Bø Sommarland

Tidligere i sommer dro jeg til Bø i Telemark for et gjensyn med Bø sommarland. Jeg har et vagt minne av å ha besøkt vannparken sammen med familien en gang på tidlig nittitall, men siden den gang har matpreferansene mine endret seg en smule. Ikke minst er det nå jeg selv, og ikke mamma, som smører matpakken.

For matpakke trenger man i Bø sommarland. Som den observante leser muligens fikk med seg på starten av sesongen, så kunne Aftenposten rapportere at "maten på Tysenfryd er dyr og fryktelig dårlig". Hva har dette med Bø sommarland å gjøre?, tenker du kanskje. Jo, fornøyelsesparken Tysenfryd og Bø sommarland har samme eiere, nemlig det spanske reiselivskonsernet Parques Reunidos. Det burde være unødvendig å påpeke at mattilbudet i Bø sommarland ikke er så mye bedre enn på Tusenfryd. Men alt er ikke bare sorgen! Fra sommeren 2013 tilbyr familieparken i Bø en salat- og fruktbuffet på serveringsstedet Solgrillen, som ligger på Bøverstranda. Det visste jeg imidlertid ikke før vi ankom parken, så for å være føre var, hadde jeg tatt med meg vegansk niste. I tillegg til den nye salat-og fruktbuffeten skal vannaktivitetsparken dessuten ha kudos for at de har en oversikt over allergener i maten (gluten, laktose og soya).

I løpet av en helg i Bø spiste jeg blant annet: 
epler 
banan 
minigulrøtter 
smakspaprika 
røde druer 
ferskener 
avokado 
tørka tranebær
cashewnøtter 
jordbær
salat med kokt quinoa, kikerter, eple, sukkererter, høvla gulrot 
TORQ bars 
Sørlandschips

Det å ta med seg matpakke til Bø sommarland kan være hensiktsmessig for andre enn veganere. Som anmeldelsen i Aftenposten forsiktig hinta om, så er mattilbudet stusselig både i Ås og i Bø. Maten er dyr, usunn, og generelt ganske kjip. Man kan ruinere seg på vannflasker til 40 kroner stykket, brus, pizza, hamburgere, kyllingburgere, pølser, kebab, pommes frites, slush, kuleis, softis og belgisk vaffel.

... eller man kan ta med egenkomponert vegansk nistepakke, og leke barn hele dagen. Uansett alder, legg turen innom Bø i Telemark og slipp din indre unge løs i badeland!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar