lørdag 20. april 2013

Restaurantanbefaling: Kaffihúsið Garðurinn/Ecstasy's Heart-Garden

Veganguide Reykjavík, del 5. 

Kaffihúsið Garðurinn er noe så unikt som et hel-vegetarisk spisested i Reykjavík. Stedet, som også går under navnet Ecstasy's Heart-Garden, oppfyller nok en del fordommer mot vegetarianisme og veganisme. Her er det nemlig yogakurs, alternativt klientell og røkelse i alle retninger. Garðurinn holder til i et lite, og veldig enkelt innredet lokale i Klapparstígur. Det familiedrevne spisestedet har litt kantine-preg over seg, og maten er på ingen måte revolusjonerende, men det er likevel verdt å ta turen innom.
Så vidt jeg forstod skifter menyen daglig. Menyen for hele uka står ved døra og på disken. Da jeg besøkte Garðurinn for første gang spiste jeg en tibetansk linsesuppe. De serverte også en grønnsakslasagne, men den var kun vegetarisk, og ikke vegansk. Linsesuppa bestod av røde linser, gulrøtter, tomater og løk, og smakte helt ok, men ikke så mye mer enn det. Ved mitt neste besøk spiste jeg en ovnsbakt grønnsakscurry med blomkål, søtpotet og tomat, servert med salat og ris.

Garðurinn er en av få vegetariske serveringssteder i den islandske hovedstaden. De fortjener absolutt kudos for godt initiativ, men de ansatte har et stykke å gå når det gjelder kreativitet, smak og oppfinnsomhet på kjøkkenet. Maten er rett og slett ganske tam og kjedelig. Når det er sagt: kaker kan de! De hadde fire ulike veganske kaker, og den veganske snickerskaka jeg spiste er alene verdt besøket.

Adresse: Klapparstígur 37, Reykjavík
Hjemmeside: ukjent
Telefon: ukjent
Åpningstider: 
ukjent  

2 kommentarer: