onsdag 3. april 2013

Restaurantanbefaling: Grænn Kostur, Reykjavík

Veganguide Reykjavík, del 1.

Noen ganger er reiselysten større enn fornuften. Veganer + Island = ekstremt dårlig kombo, tenker du kanskje. Google er din venn, sier jeg. Årets påskeferie ble tilbragt i den islandske hovedstaden, og det å være veganer i Reykjavík viste seg å være en hyggelig opplevelse. Takket være mye research på forhånd spiste jeg godt i løpet av mine fem dager i Reykjavík. Nå kan jeg ikke uttale meg om hvordan det er å reise rundt omkring på Island som veganer, men hovedstaden var overraskende vegan-vennlig.

Når ordene "islandske mattradisjoner" dukker opp, så er ikke "vegetarmat" den første koblinga jeg gjør meg. På grunn av landets natur er det mildt sagt utfordrende å leve som vegetarianer eller veganer. Det vil si, det lar seg gjøre, men kostholdet vil nødvendigvis være basert på importerte matvarer. På Island benytter man seg av naturens ressurser, og landet er kjent for matretter med lam, melk og fisk. Disse rettene er eksempler på tradisjonell islandsk mat: svið (smalahove), hangikjötr (røkt lammekjøtt), hrútspungar (værtestikler), lifrarpylsa (leverpølse), blóðmör (blodpudding), hangikjöt (røkt lam), og ikke minst hákarl (gravet håkjerring). Deilig, eller hur?

Men takk og lov, det finnes spisesteder som tilbyr vegetarisk og vegansk mat også. Så vidt jeg vet er det til og med to hel-vegetariske spisesteder i Reykjavík. 
Det første spisestedet jeg besøkte var Grænn Kostur. Grænn Kostur, eller det grønne valget, er en vegetarisk restaurant i Reykjavík. Beliggenheten er potensielt problematisk: man må vite hvor man skal. Hvis du står i krysset Bergstaðastræti/Skólavörðustígur, er du på rett vei. Ta til til høyre til du kommer til parkeringsplassen ved Bergstaðastræti. Da ligger Grænn Kostur på høyre hånd.

Da jeg besøkte Grænn Kostur for første gang spiste jeg dagens rett (1680 ISK), en vegansk spinatlasagne, servert med vegansk pesto, ris, brød, og salat. I tillegg til pestoen kunne man velge mellom en vegetarisk jogurtdressing og en vegansk basilikum- og mintdressing. Needless to say valgte jeg den siste. 

Skjærtorsdag holdt mange av restaurantene i Reykjavík stengt, og jeg satset derfor på å besøke Grænn Kostur enda en gang, ettersom de var et av spisestedene som holdt åpent. Da spiste jeg nøttestek, servert med ris, brød, kokte grønnsaker, salat, soppsaus og basilikumdressing.

Hos Grænn Kostur er dagens suppe alltid vegansk og glutenfri. Porsjonene er enorme, prisene ok, og mettheten sitter lenge i etter et besøk her. Når det er sagt, så får jeg litt kafeteria-feel av hele stedet (og jeg har på følelsen av at matrettene varmes i mikro). Maten er god og porsjonene som sagt gigantiske, men man skjønner fort at dette ikke er en finere restaurant. Likevel: thumbs up for lett tilgjengelig vegansk mat i Reykjavík!

Adresse: Skólavörðustígur 8, Reykjavík
Hjemmeside: www.graennkostur.is
Telefon: + 354 552 2028
Åpningstider:  
Mandag - lørdag: 11.30 - 21.00
Søndag: 13.00 - 21.00

6 kommentarer:

  1. Så bra at du gjør research for meg! Jeg skal delta i RunIceland i september (springe 100 km på 5 dager). Arrangøren har lovet vegansk mat, men har vært spent på utvalget ellers. Må jo sette av noen dager til å være turist også. Skal bokmerke disse innleggene. Kanskje slipper jeg å ta meg min egen kroppsvekt i Clifbars?

    SvarSlett
    Svar
    1. Bare hyggelig å kunne være til hjelp, Sara! Og løpetur på Island du, så spennende!

      Kjenner meg for øvrig meget godt igjen i taktikken "ta med meg min egen kroppsvekt i Clifbars", ho-ho! Men heldigvis ble det med planleggingen, ettersom Reykjavík kunne by på et bredt utvalg innen vegansk mat. Den dagen jeg var på dagsutflukt og opplevde "The Golden Circle" pakket jeg riktignok med meg en imponerende mengde Nakd-bars, men mer om det i et senere innlegg.

      For øvrig får du kjøpt Nakd-bars på Grænn Kostur, glemte å skrive det i teksten.

      Slett
  2. Island, så spennende! Og bra de har noe spiseslig der, da slipper jeg å bekymre meg for det den dagen jeg skal dit.

    SvarSlett
    Svar
    1. :)

      Misunner deg reisene til Gent, Brussel og London! London er jo et fantastisk reisemål for veganere (jeg var der senest i høst, og det var aldeles fantastisk), men nå fikk jeg lyst til å utforske Belgia også!

      Slett
  3. Så spennende! Har aldri vært der før, men håper det blir en tur en vakker dag :)

    SvarSlett