torsdag 15. november 2012

Veganske peanøttburgere


Et av de kuleste spisestedene jeg besøkte i løpet av årets sommerferie, var det veganvennlige gatekjøkkenet Jalla Jalla i Malmö. På menyen til Jalla Jalla finner man - i tillegg til Malmös beste falafel - veganske peanøttburgere. But alas, Jalla Jalla var tomme for peanøttburgere da jeg var der. Derfor måtte jeg trykke i meg en fordømt god falafel i stedet. Stakkars meg

Uansett. Selv om jeg ikke har spist Jalla Jallas peanøttburgere, så ble jeg gira på å prøve å lage de selv så snart jeg kom hjem. So without further ado, her kommer en oppskrift på knallgode veganske peanøttburgere, inspirert av Jalla Jalla i Malmö. 

rapsolje til steking 
1 boks kikerter (400 gram)
2 ss peanøttsmør (f.eks GreenChoice økologisk crunchy peanøttsmør)
1,5 ss peanøtter (uten salt) (kan utelates)
2 hvitløksfedd, finhakket 
1/2 ts fersk chili, finhakket 
1/2 ts spisskummin
1 ss kikertmel 
1 klype salt 
1/2 dl vann

1. Bland sammen alle ingrediensene i en blender. Spe med mer vann hvis nødvendig. La blandingen hvile i 15 minutter. 
2. Form til burgere med hendene. Prøvestek en burger først. Om den er for løs, tilsetter du litt mer kikertmel. Stek burgerne i en teflonpanne på svak/middels varme, 10-12 minutter på hver side, eller til de har fått farge. 

Servér peanøttburgerne med hummus, råstekte poteter og/eller søtpotetfries.  

(4 burgere) 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar