fredag 9. november 2012

Restaurantanbefaling: Hagabions Kafé, Göteborg


Veganguide Göteborg, del 10. 

I kjelleren på nydelige Hagabion i Göteborg ligger like nydelige Hagabions Kafé. Hagabion er en fabelaktig folkekino som viser smale, alternative og fine filmer. Kinoen drives på frivillig drift av foreningen Folkets Bio Göteborg. Kinoens drift er altså basert på svenske ildsjeler, mens kaféen er en selvstendig greie.

Maten på Hagabions kafé er populær blant Göteborgs vegetarianere og veganere. Hele menyen er vegetarisk, så vidt jeg forstod. Da jeg besøkte Göteborg i sommer hadde Hagabions Kafé tre veganske middagsretter på menyen: en rød curry med ovnsbakt tofu (dån!), en curry med kikerter (sikle!) og en fransk linsesuppe med brød og grønt (finnes det folk som ikke liker linsesuppe?). Himla gode saker å velge mellom, altså. Jeg gikk for kremet kikertcurry med blomkål og paprika, servert med papadums, aprikoschutney og basmatiris (SEK 100). Hagabions Kafé lager mat med kjærleik. Maten er forseggjort, det ser veldig innbydende ut, og smaker aldeles fortreffelig. Spesielt aprikoschutneyen var himmelsk.

Göteborg var den siste byen jeg besøkte under årets tur med tog rundt om i Europa. Hipsterkolonien Way Out West (for uinnvidde, Øyas søsterfestival) ble arrangert samme helg som jeg var i Göteborg. For første gang var maten på Way Out West i 2012 helvegetarisk. Musikkfestivalen, som arrangeres i Slottsskogen, hadde et allsidig vegetartilbud. Nå skal det sies at jeg ikke var på festivalen selv (joda, litt bitter er jeg. Greit nok så er festivalen i hippeste laget for meg, men jeg greier liksom ikke helt å tilgi meg selv når Bon Iver og Feist holdt konsert i Göteborg samtidig som jeg var i byen, og jeg ikke dro. Men det er en annen historie). På Way Out West 2012 kunne publikum velge mellom ulike kjøttfrie alternativer (både kjøtterstatningsprodukter, samt grønnsaksbaserte retter). Øya i Oslo har fått et mye bedre vegansk og vegetarisk tilbud de siste årene, men festivalen er pr. dags dato ikke helvegetarisk. Tenk på dét til neste år, Øya!

Noen planlegger sommerferien ut fra Bruce Springsteens turnéplan. Selv bestemmer jeg reisemål ut fra stedets vegan-vennlighet. Det er kanskje en sannhet med modifikasjoner, men i alle fall. Sommerferien 2012 har vært den beste på mange, mange år. I løpet av mine tre uker på togtur i Sverige, Tyskland og Danmark besøkte jeg mange fine byer. Jeg lå i parker, leste bøker, traff koselige vegetarianere og veganere, og gikk kilometervis hver dag (det er mye hyggeligere å utforske en ny by til fots enn via kollektivtransport!). Ikke minst var jeg mett og glad tre uker i strekk.

Adresse: Linnégatan 21, Göteborg
Hjemmeside: www.hagabion.nu
Telefon: sjekk www.hagabion.nu
Åpningstider: 
Fra kl. 16.00 og til langt på natt (sjekk www.hagabion.nu for å være på den sikre sida)

2 kommentarer:

  1. Där fann jag ditt inlägg ja! Måste definitivt ta en tur på hagabion, jag har hört att de ska ha en vegansk laxtallrik. Låter mycket spännande :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hagabion anbefales! Og takk igjen for gode Göteborg-tips!

      Slett