søndag 25. november 2012

Økologisk handletur: Sogn Jord- og Hagebruksskule, Aurland


Tidligere i høst var jeg så heldig å tilbringe en dag på Sogn Jord- og Hagebruksskule i Aurland. Halve grunnen til at jeg ville dra til Aurland var for å besøke Sogn Jord- og Hagebruksskule sin glimrende gårdsbutikk. Inspirert av Adeles rapport fra hennes økologiske handletur tidligere i år, tenkte jeg å skrive noen ord om hvordan det er å handle økologisk i Indre Sogn. Det er veldig, veldig bra, skal jeg si deg. For folk som ikke er lokalkjente kan jeg opplyse om at Indre Sogn omfatter kommunene Aurland, Lærdal, Årdal, Balestrand, Vik, Leikanger, Sogndal og Luster.

Sogn Jord- og Hagebruksskule (SJH) er en videregående skole som underviser i økologisk landbruk. Hele gården er økologisk. Skolen er landslinje, noe som betyr at elever fra hele Norge har samme rett til skoleplass.  En rekke av elevene er utenlandske, og selv om SJH er en videregående skole (VG2 og VG3), er aldersfordelingen stor. Jeg kunne skrevet side opp og side ned om hvor inspirerende Sogn Jord- og Hagebruksskule er, men i dag skal vi snakke om én ting: gårdsbutikken.
Sogn Jord- og Hagebruksskule sin gårdsbutikk er en perle. Utvalget og prisene er omtrent som en vanlig norsk helsekostforretning. Det som gjør at hjertet mitt banker ekstra hardt, er at alt av  grønnsaker, frukt og bær er så lokalprodusert som det er mulig å få det. Varene stammer bokstavelig talt fra gårdsbutikkens økologiske bakhage. Derfor avhenger utvalget innen frukt og grønt av sesong. I vinterhalvåret kjøper de inn en del økologisk frukt og grønt fra andre produsenter. Av tørrvarer selger gårdsbutikken veldig mye forskjellig i løsvekt: masse mel (sammalt hvete, sammalt rug, sikta hvete, sikta spelt, sammalt spelt, osv.), sjukt masse te, soltørka tomat, nøtter (mandler, hasselnøtter), sjokolade (ingen veganske varianter, dessverre), rosiner og tranebær. Gårdsbutikken selger det smått legendariske Mariannebrødet, som det går gjetord om i hele Indre Sogn. Ellers selger de flere typer sjokolade, ulike typer energibars og annen snacks. Gårdsbutikken har dessuten et bredt utvalg innen plantemelk (jeg hadde gledet meg til å kjøpe speltmelk, som en venninne av meg hadde anbefalt, men det var dessverre utsolgt). Ikke minst selger de Isrosa økologisk iskrem! Isrosa lager økologisk fruktis fri for egg, melk og fløte. Innen økologiske og veganske kroppspleieprodukter selger gårdsbutikken blant annet produkter fra Faith in Nature og Weleda. I tillegg selger de litteratur (skjønnlitteratur utgitt av forfattere fra Vestlandet, samt faglitteratur om økologi, og turbøker). Gårdsbutikken selger også litt klær i økologisk bomull.
Sogn Jord- og Hagebruksskule sin gårdsbutikk er ikke vegansk. Men butikken har et imponerende utvalg innen veganske varer, alt er økologisk, og butikken er utrolig, utrolig fin.  Selv om gårdsbutikken selger mye forskjellig lokalprodusert kjøtt, så har jeg ingen problemer med å støtte butikken. Jeg er først og fremst veganer av miljøhensyn, og det er industrielt husdyrhold jeg ikke ønsker å støtte. Jeg er ikke enig i at det er legitimt å spise kjøtt og meieriprodukter så lenge det er økologisk. Likefullt er jeg opptatt av å støtte opp om lokalprodusert mat og småskalaproduksjon, og Sogn Jord- og Hagebruksskule sin gårdsbutikk er et fantastisk tiltak. For øvrig har gårdsbutikken også abonnementsordning. Ta kontakt dersom du bor i Indre Sogn og ønsker leveranse av lokalprodusert mat.
Generelt har Indre Sogn et utrolig godt utvalg når det gjelder lokal økologisk småskalaproduksjon. Mange steder produserer riktignok kjøtt, fisk, melk og ost, men regionen er et mekka når det gjelder frukt og bær.

Ciderhuset, Balestrand/Balholm, Balestrand.  I frukt- og bærkommunen Balestrand ved Sognefjorden lager Åge Eitungjerde & co. cider, fruktvin og epledrøm i Ciderhusets ciderkjeller og brenneri. Balholm er en alkoholfri drikk av ferskpressa frukt og bær. Om sommeren har Ciderhuset a la carte meny, og selskapsmeny ellers i året (gi beskjed på forhånd, så disker kjøkkenet opp med kick ass veganmat!). Les mer på Ciderhusets hjemmesider og Balholms hjemmesider
Lustrabui, Luster. Lustrabui lager fantastiske brød ved hjelp av vedfyrt bakerovn. Alle brødtypene er svært godt merket, og det er enkelt å finne ut av hvilke brød som er veganske og hvilke som ikke er det. Les mer på Lustrabuis hjemmesider.
Kroken frukt og bær, Kroken. På gården i Kroken, som ligger om lag 2 mil fra Skjolden helt innerst i Sognefjorden, lager de eplemost, saft, limonade, syltetøy, krydderolje og bringebæreddik. Les mer på Kroken frukt og bærs hjemmesider.
Ægir bryggeri, Flåm. Jeg er en høykulturell åndssnobb. Der var det sagt. Hvis jeg først skal drikke alkohol, så drikker jeg så godt som alltid Ægir. Hvem faen liker egentlig Tuborg uansett? Jeg elsker Ægir. I tillegg til et fast utvalg for både pol og butikkutsalg, lager Ægir sesongøl som juleøl, påskeøl, sommerøl og Harvest Ale. Les mer på Ægirs hjemmesider.
Haugen gårdsmat, Flåm. Haugen gårdsmat sørger for hjemmelaga mat lufta på tradisjon, kvalitet og samspill med naturen. Les mer på Haugen gårdsmats hjemmesider.
Sakte, Aurlandsregionen. Sakte er et alliansemerke for mat og opplevelsesprodukter med rotfeste og lojalitet til verdensarven. Les mer på Saktes hjemmesider
Alm gård, Feios. Alm Gård er en økologisk isprodusent i Feios ved Sognefjorden. Alm Gård lager sorbet av egne gårdsprodukter. Isen selges rett fra gården i Feios, og i utvalgte butikker i Bergen, på Bondens Marked i Bergen og på Meny i Sogndal. Les mer på Alm gårds hjemmesider.

De aller fleste produsentene/utsalgsstedene jeg har listet opp over, selger produktene sine overalt i Indre Sogn-regionen. Flere produkter er også tilgjengelige på Bondens Marked rundt om i landet, og på Gutta på Haugen i Oslo.

Adresse: Sogn Jord- og Hagebruksskule, Skulevegen 24, 5745 Aurland
Hjemmeside: www.sjh.vgs.no
Telefon: 57 63 26 61 (direkte til gårdsbutikken)
Åpningstider:
Mandag - torsdag: 11.00 - 16.00
Fredag: 11.00 - 18.00
Lørdag: 11.00 - 14.00
Litt av tørrvarene jeg handlet på Sogn Jord- og Hagebruksskule

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar