søndag 18. november 2012

Grønnkålsmoothie


I høst har jeg vært flink pike og spist grønnkål til den store gullmedaljen. For to år siden sørget Jane, som står bak den ypperlige matbloggen VeganMisjonen, for at jeg forelska meg i grønnkål. Fram til hennes fantastiske innlegg om grønnkålschips var ikke akkurat grønnkål det jeg oftest dro med meg hjem fra butikken. Men nå er det andre tider. Takk, Jane! Når norsk grønnkål først er i sesong (august - desember) trykker jeg det i meg i alle former. Også flytende! Denne grønnkålsdrikken er inspirert av VeganMisjonen, samt en tekst jeg leste om grønnkål i Dagens Næringslivs supre fredagsbilag D2 her forleden. 

2-3 stilker grønnkål
1 grønt eple, i terninger 
1/2 agurk, i terninger 
en stor bit fersk ingefær, finhakket 
saft av en halv sitron
3 dl appelsinjuice 
2 bananer, i biter 

1. Vask og rens grønnkålen grundig, og del i mindre biter. 
2. Ha alle ingrediensene unntatt banan i en blender, og kjør til du får en jevn blanding. Tilsett banan og kjør videre ett minutts tid. Hell drikken over i et glass. 

(1 pers.)

2 kommentarer:

  1. Det høres ut som en skikkelig bombe av en smoothie! Vi får trøkke i oss grønnkålen så lenge den er her. Nom nom :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Heh, smoothien er ikke spesielt mektig (ikke på en negativ måte, i alle fall). Bare utrolig sunn og god!

      Slett