tirsdag 2. oktober 2012

Restaurantanbefaling: Cupcake, Berlin

Veganguide Berlin, del 13. 

Av alle Berlins bydeler må Friedrichshain være en av de mest vegan-vennlige. Her ligger de vegetariske spisestedene på rekke og rad, og flere har en hel-vegansk meny. I Berlin er det ikke bare mulig å spise svært godt på "ordinære" spisesteder som serverer middag - byen har også flere vegan-vennlige konditorier og kaféer. Jeg baker i alle fall to ganger i uka, og hvis det er noe jeg savner i Norge, så er det å kunne stikke innom et hvilket som helst bakeri/7 Eleven/Narvesen/whatever og ta med meg en kanelbolle. Nå består ikke kostholdet mitt hovedsaklig av kanelboller, men det er noe med det å bare kunne kjøpe bakverk/kaker hvor som helst, uten å måtte tenke over å spørre om det inneholder smør, melk, fløte, egg og i det hele tatt.

Selv om cupcakes ikke er det jeg baker oftest, så gledet jeg meg veldig til å besøke Cupcake, som ligger like ved Boxhagener Platz. Som navnet tilsier, er dette en kafé som serverer søte saker. Menyen byr på varme drikker (masse te), kalde drikker, milkshakes og uhorvelig mange varianter av comfort foods (vegan baked beans & toast, vegan peanut butter & jelly sandwich), vegetarisk ostekake, vegan banana bread, vegan peanut butter brownie, vegan walnut brownie, vegansk eplepai, samt vegansk og glutenfritt maisbrød. I tillegg til utallige cupcakes, selvsagt.

Da jeg besøkte Cupcake i sommer hadde de bare én vegansk cupcake på menyen. I følge menyen deres har de til vanlig en vaniljecupcake og en sjokoladecupcake. Man kan velge mellom vanilje-, sjokolade-, sitron-, bringebær-, peppermynte- og peanøttglasur. De hadde som nevnt en rekke andre veganske bakverk og kaker, men ettersom stedet heter Cupcake synes jeg bare det var rett og rimelig å sjekke ut signaturbaksten deres. Vaniljecupcaken jeg spiste, som ble servert med bringebærglasur, var god, men litt for søt og klissete for min del.

Tre minutter gange fra Cupcake finner du for øvrig Yoyo Foodworld (Gartner Straße 27, Friedrichshain, tube: Frankfurter Tor). Dette er et hel-vegansk spisested som utelukkende selger fast food. Jeg er nok ikke rette personen til å bedømme maten på Yoyo Foodworld ettersom de i all hovedsak selger matretter basert på kjøtt- og osteerstatningsprodukter, men dersom du liker den slags er nok Yoyo Foodworld rette stedet for deg. Jeg var bare innom en snartur og drakk en (utrolig god!) vegansk mango lassi (2,70 €). Yoyo Foodworlds meny byr blant annet på wraps, shinda kebad, suppe, og rundt 30 (!) ulike veganburgere. Dessuten selger de salater, snacks, brus, juice, øl, mango lassi, shakes, smoothies, og vegansk tiramisu.

Adresse: Krossener Straße 12, Friedrichshain, Berlin (tube: Frankfurter Tor eller Warchauer Straße)
Hjemmeside: www.cupcakeberlin.de
Telefon: (+49) (030) 25 76 86 87
Åpningstider:   
Mandag og tirsdag: 13.00 - 19.00
Onsdag - søndag: 12.00 - 19.00

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar