fredag 5. oktober 2012

Kantarellrisotto

Inspirasjonen til å lage en vegansk kremete risotto fikk jeg etter å ha besøkt suverene Viasko i Berlin. Idéelt sett skulle jeg ha gjenskapt Viaskos nydelige risotto (med fersk kantarell, cherrytomat, cashewnøtter og bladspinat), men jeg forenklet risottoen og fokuserte på én ingrediens: kantarell. Det er enkelt, det er fort gjort, og ikke minst utnytter man årstidens råvarer! Jeg digger høsten.

Egentlig er det meningen å bruke hvitvin når man lager risotto. Men jeg drikker ikke vin, og jeg har fortsatt til gode å bruke hvitvin/matvin i matlaging, så jeg spurte en risotto-kyndig kamerat om råd og han foreslo å erstatte vinen med sitronvann. Det fungerte aldeles ypperlig.

1 liten gul løk, finhakket
2 hvitøksfedd, finhakket
2,5 dl risottoris
1 dl vann
skvis av en sitron
5 dl varmt vann
1 ss grønnsaksbuljong
1 ss vegansk smør
1 ss vegansk matfløte (kan utelates)
salt og pepper
300 gram kantarell, grovhakket
1 ss vegansk smør til steking

1. Finhakk løk og hvitløk, og blank det i litt olje i en gryte. Tilsett risottorisen og la det steke et par minutter under omrøring. Hell oppi 1 dl vann og en svis sitron, og la det koke inn i risen. 
2. Begynn deretter med å blande inn vann med grønnsaksbuljong i risottorisen. Senk temperaturen på plata, og spe med omlag 1,5 dl vann om gangen. La vannet koke inn i risen mellom hver gang du sper på med mer væske. Rør jevnlig i gryta. Beregn omtrent 5 dl varmt vann totalt. Å koke inn væska tar omtrent tjue minutter. Risottoen skal ha en kremete tjukk konsistens. Tilsett vegansk smør, og gjerne en svett vegansk matfløte. Smak til med salt.
3. Samtidig som risottorisen koker, grovhakker du kantarellene. Stek dem i litt smør i en stor teflonpanne.
4. Vend den stekte soppen inn i risottorisen, og servér. 

3 kommentarer:

  1. Ah, det med sitronvann skal jeg huske på :-) Mye billigere enn vin også.
    Dette ser kjempedigg ut! Jeg elsker retter med sopp, og kantareller er jo såååå godt!

    Ha en fin helg!! :-)

    SvarSlett
  2. Eplesider er veldig god erstatter for hvitvin, - og du som bor midt i epleland har mange fordeler der :)

    SvarSlett