onsdag 12. september 2012

Restaurantanbefaling: Zula Hummus Café, Berlin


Veganguide Berlin, del 5. 

Første gang jeg dro til Berlin ble jeg forelska. I byen, i kulturlivet, i mangfoldet, i alle parkene, i markedene, i maten, i det faktum at byen er ekstremt godt tilrettelagt for syklister. Hvis Malmö er Sveriges mest vegan-vennlige by, så er Berlin en av de mest vegan-vennlige byene i hele Europa. Uansett om du liker fake meat, raw food, junk food, kebab, gourmet: Berlin har noe å by på for enhver veganer. Da jeg besøkte Berlin for første gang i månedskiftet mars/april skulle jeg bare være der en langhelg. Jeg rakk å spise brunsj på punkerstedet Café Morgenrot, junk food på den vegetariske kebabsjappa Vöner, suppe og vegansk sachertorte på kaféen på det veganske supermarkedet Veganz, og den beste maten jeg noen sinne har smakt på gourmetrestauranten Lucky Leek. Da vi forlot byen hadde jeg bare én tanke i hodet: å komme meg tilbake så fort som overhodet mulig. Slik ble idéen til årets sommerferie sådd. Målet med turen var å komme meg til Berlin, og besøke mange andre vegan-vennlige byer på veien nedover, og på veien hjemover.

Det første stedet jeg besøkte i løpet av sommerens seks dager lange opphold i Berlin, var Zula Hummus Café i Prenzlauer Berg. Zula Hummus Café ligger like ved Kollwitzplatz og Kollwitzstraße (og i gangavstand til Lucky Leek). Det var Mihl (dama bak den aldeles nydelige tyske bloggen Seitan is my motor) som gjorde meg oppmerksom på dette spisestedet. Seitan is my motor er for øvrig nesten like bra bloggnavn som Men hva spiser du egentlig?, ho-ho!

Zula Hummus Café reklamerer med at de har den aller beste hummusen i hele Berlin. Nå har ikke jeg spist hummus på så sykt mange andre steder i Berlin, men fy faen så god hummusen deres er! Valget mitt falt på en klassisk hummustallerken (classic hummus plate) med varme kikerter, hummus, tahini, olivenolje og persille. Tallerkenen serveres med sitron- og hvitløksdressing, ferske urter, samt oliven, sylteagurk, løk, og sist, men ikke minst: ekstremt gode (og sylferske!) hjemmebakte pitabrød. Jeg drakk en ferskpresset juice med eple, gulrøtter og ingefær til maten.

Selv om Zula Hummus Café ikke er et hel-vegetarisk spisested, er det lett å finne fram i menyen. Nesten alle rettene er veganske, og de er tydelig merket. Caféen har en stor og trivelig uteservering i Husemannstraße. Det var fullt på nesten hele uteserveringen da jeg kom dit for å spise lunsj på en lørdag formiddag, så Zula Hummus Café er - med rette - et populært spisested!

Adresse: Husemannstraße 10, Prenzlauer Berg, Berlin (U2 Senefelder Platz)
Hjemmeside: www.zula-berlin.com
Telefon: +49 (0)30 41715100 
Åpningstider: 
Mandag - fredag: 12.00 - 23.00
Lørdag - søndag: 11.00 - 23.00

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar