fredag 14. september 2012

Restaurantanbefaling: W-Der Imbiss, Berlin


Veganguide Berlin, del 6. 

Hvis Berlin er så himla vegan-vennlig som jeg skal ha det til, hvorfor gidder jeg å besøke så mange ikke-veganske spisesteder? Fordi mange av de ikke-veganske spisestedene i Berlin har mange gode veganske retter på menyen. Dessuten er flere av de hel-veganske spisestedene i Berlin preget av junk food/fake meats, og vel, jeg foretrekker andre ting.

W-Der Imbiss, eller Gordon W. Imbiss som stedet også er kjent som, ligger i krysset Kastanienalle/Zionskirchstraße. Stedet ligger i samme gate som Café Morgenrot, og like ved Schönhauser Allee og Zionkirka. W-Der Imbiss ligger der hvor bydelene Mitte og Prenzlauer Berg møter hverandre. De har et lite lokale inne, og et stor uteservering i Kastanienalle. Vegg i vegg med W-Der Imbiss ligger platesjappa Franz&Josef som spiller Simon and Garfunkel. Hurra! Stedets logo er finurlig: W'en i W-Der Imbiss er laget som McDonalds M opp/ned. Nice.

Menyen er asiatisk og inneholder fisk og kjøtt, men maten på W-Der Imbiss er i all hovedsak vegetarisk. De byr på mange veganske retter.  W-Der Imbiss selger en liten thali til 7 , og en stor thali til 10 . Den store thalien inneholder riktignok naan og jogurt. Det er mulig å be om å få den store thalien uten naan og jogurt, men da er det like greit å bestille den lille thalien til 7 . Det gjorde jeg, og jeg skal hilse og si at det var nok mat. Small thali serveres med currygrønnsaker og ris, samt en liten skål med fersk frukt. Jeg fikk tre små skåler med ulike typer currygrønnsaker, og masse ris. Det kan selvfølgelig ha sammenheng med at kroppen min fortsatt jobbet med å fordøye maten fra Zula Hummus Café, hvor jeg hadde spist lunsj tidligere på dagen, men jeg vil tro at én liten thali er nok mat til to voksne (som lunsj). Ellers har W-Der Imbiss en vegansk tofurett (grilla tofu med dampa grønnsaker og teriyakisaus). De selger også salater, supper og wraps.

W-Der Imbiss er et laid back og trivelig sted med veldig god mat og god stemning.


Adresse: Kastanienalle 49, Mitte/Prenzlauer Berg, Berlin (tube: Rosenthaler Platz)
Hjemmeside: www.w-derimbiss.de
Telefon: + 49 (0) 30 44352206
Åpningstider: 
Mandag - søndag: 12.00 - 24.00 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar