tirsdag 25. september 2012

Restaurantanbefaling: Viasko, Berlin

Veganguide Berlin, del 11. 

Hold på hatten! Dette er et innlegg jeg har gledet meg til å skrive helt siden jeg var i Berlin i sommer. Viasko's grafiske profil er snål, men ikke la deg skremme: maten er nemlig noe av det aller beste Berlin har å by på.

Viasko er en hel-vegansk restaurant i Kreuzberg, om lag en halvtimes gange fra koselige Freckles, og et stenkast fra hippe Amiralsbrucke. Viasko Bar & Restaurant åpnet i juni 2010, og fikk raskt status som en av de beste veganske spisestedene i den tyske hovedstaden. Jeg satt på den store, fine uteserveringen (noe som forklarer de uheldige lysforholdene på bildene ...!).

I likhet med flere av de andre spisestedene jeg besøkte i sommer, så er det fabelaktige VeganMage som satte meg på sporet av Viasko. Tidligere har jeg blitt mektig imponert over maten på Lucky Leek, og forstod jeg Fido/VeganMage rett, så befant Viasko seg i samme gate. F y  f a e n,  s å  s j u k t  g o d  m a t.

Menyen til Viasko er så omfangsrik at jeg hadde problemer med å bestemme meg, men til slutt falt valget på en kremete risotto med fersk kantarell, cherrytomat, bladspinat og cashewnøtter. Til dessert spiste jeg en hjemmelaga sitronis servert med friske jordbær og mintpesto. Livet er herlig. Maten på Viasko oser matglede lang vei, og alle rettene ser fantastisk innbydene ut. Som om ikke det var nok, så er eieren av stedet utrolig koselig, og jeg følte meg fabelaktig godt ivaretatt som gjest. Jeg betalte i underkant av 16 € for en hovedrett og en dessert, så Viasko er ikke det billigste stedet jeg besøkte, men maten var tilgjengjeld noe av det beste jeg spiste i løpet av mine seks dager i Berlin, for ikke å si hele sommerferien.

Når jeg tenker på Viasko smiler jeg så bredt at jeg får ørevoks i munnvikene.


Adresse: Erkelenzdamm 49, Kreuzberg, Berlin (U1/U8 Kottbusser Tor)
Hjemmeside: www.viasko.de
Telefon: (+49) (030) 88 49 97 85
Åpningstider: 
Mandag - fredag: fra klokka 15.00
Lørdag - søndag: fra klokka 11.00 (brunch) (à la carte fra kl. 16.00)

Beklager bildekvaliteten, jeg skylder på kombinasjonen iPhone-foto + lysforholdene på Viaskos uteservering

2 kommentarer: