søndag 16. september 2012

Restaurantanbefaling: SunDay Burgers, Berlin

Veganguide Berlin, del 7. 

Hver søndag, året gjennom, forandres deler av Mauerpark til et eneste gigantisk loppemarked. Og helt øverst, innerst, borterst i det ene hjørnet av markedet finnes det en åpenbaring av en stand: SunDay Burgers. Først litt historisk info: Mauerpark (murparken) ligger i bydelen Prenzlauer Berg i Berlin. Navnet kommer av at parken følger strekningen der hvor berlinmuren delte byen i øst og vest.

SunDay Burgers er en bitteliten campingvognlignende stand i Mauerpark. Standen er åpen hver søndag mellom klokka 10.00 og 18.00. Åpningstidene er riktignok litt så som så - den søndagen jeg var der, åpnet SunDay Burgers litt etter klokka elleve. Hvis du, som meg, får tendenser til magesår av store folkemengder og av å måtte gå/stå i kø, vil jeg likevel anbefale deg å dra til Mauerpark så tidlig som mulig. Loppemarkedet i Mauerpark er smekkfullt av folk, og SunDay Burgers vegan wagon er også et uhyre populært sted.

Spisestedet selger bare én eneste ting: the SunDay Burger. Selv om jeg ikke er særlig fan av fake meat har jeg spist en del juksekjøtt og vegetarburgere opp gjennom årene. Men dette, mine damer og herrer, må være en av de beste burgerne jeg har smakt. The Vegan Wagon's SunDay Burger er smått legendarisk. Burgeren er sykt enkel, men den er jævlig god. Burgeren er vegansk, og består av tomat, kokte rødbeter, salat, agurk, alfalfaspirer, stekt løk, og stekt og marinert tofu servert i et fullkornsburgerbrød. SunDay Burgeren kommer med en valgfri saus. De ekstremt sympatiske damene som ekspederte meg sa at jeg gjerne kunne velge to sauser, så jeg valgte thai peanøttsaus og en røkt chipotle- og chilisaus. Sausene utfylte hverandre eksemplarisk.

Nå selger SunDay Burgers bare én ting, men likevel kan man velge Today's Special, som var SunDay Burger med en kald drikke til 5,50 €. Drikken var en sjukt god hjemmelaget sitronlemonade. 


Like ved SunDay Burger's nydelige lille vegan wagon ligger det en stand som selger vegansk is (i alle fall i sommerhalvåret). Du får én kule mangosorbet og én kule jordbærsorbet til 2 €. 

Og som et lite apropos avslutningsvis: det veganske supermarkedet Veganz ligger tjue minutter gange fra Mauerpark. Det kan være fint å tenke på dersom The Vegan Wagon er trege med å åpne på søndagmorningen (Veganz' bistro/café åpner klokka 09.00 søndager).

Adresse: Mauerpark, Prenzlauer Berg, Berlin (hovedinngang fra Bernauer Straße, tube: U2 Eberswalder Straße)
Hjemmeside: www.sundayburgers.com
Telefon: nein
Åpningstider: 
Søndag: 10.00 - 18.00

NB! SunDay Burgers tar bare cash.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar