torsdag 6. september 2012

Restaurantanbefaling: Glassfabriken, Malmö

Veganguide Malmö, del 7. 

En kort spasertur fra fabelaktige Folkets Park i Malmö finner du Glassfabriken, et vegansk spisested som kan sine saker. Kaféen er en del av kulturforeninga Glassfabriken. Grunnverdiene er knyttet til økologi, likestilling mellom kjønnene, økonomisk likestilling og demokrati. Folka som jobber i kaféen er unge og utrolig hyggelige. Lokalene er kule (sørg for å gå på do bare for å oppleve toalettene!). I tillegg til å være et vegansk spisested er Glassfabriken arena for konserter, poesikvelder og andre kulturarrangementer. Jeg skulle gjerne ha fått med meg en konsert på Glassfabriken, men jeg fikk i alle fall oppfylt ønsket om å spise på kaféen.

Jeg bestilte en rett med surdeigsbrød, tomat, rødløk, salat og rå, marinert tofu (første gang jeg spiste rå tofu! Det var skummelt og spennende). I tillegg drakk jeg en smoothie av bringebær, jordbær og banan, og jeg spiste en sykt god vegansk kladdkake som oppriktig talt smelta på tunga. Best av alt, jeg betalte 95 SEK for herligheten. Sånt liker vi.

Ellers består menyen på Glassfabriken av mange ulike typer ciabatta, toast, salater samt en vegansk kebabpizza.  (Et lite apropos til menyen: alle veganerne jeg traff i Malmö fortalte at Glassfabrikens kafé er vegansk, og dette var også beskjeden jeg fikk fra den koselige fyren som lagde maten min. Men i følge menyen som ligger på hjemmesidene deres, serverer de også vegetarisk mat. Det kan altså være lurt å spørre de som jobber der, for å være på den sikre sida).

Hvis du føler deg hjemme på Ramp i Trondheim og Blitz i Oslo, så er nok Glassfabriken absolutt stedet for deg.
Da jeg var i Malmö i sommer bodde jeg hundre meter fra Folkets Park. Det ligger mange kule veganske/vegetariske spisesteder i gangavstand fra parken, blant annet Glassfabriken, Jalla Jalla, Chez Madamme og Raw Food House. Men akkurat nå vil jeg si noen ord om Coop Konsum som ligger ved hovedgangen til Folkets Park, bare sånn for å illustrere forskjellen med Norge og Sverige når det gjelder tilgangen til vegetarisk og vegansk mat. Coop finnes i Norge også, det er jeg fullstendig klar over, men i Sverige er det andre boller. Kjære Norge, du er en jævla vits av et patetisk u-land. Hører du? Hvorfor har det blitt sånn? Hvordan kan det ha seg at Sverige ligger flere tiår foran Norge når det gjelder vegetarisk, vegansk og økologisk mat? Ikke vet jeg, men det river i hjertet.

På den enorme Coop Konsumen i Amiralsgatan er det så utrolig mye bedre utvalg enn i Norge at jeg nesten ikke finner ord. Utvalget innen Coops egne økologiske Änglamark-serie er overveldende. I kjølevareavdelingen har Coop Konsum en egen "melkefritt meieri"-hylle hvor jeg talte 5 (fem) typer melkefritt smør. Og jeg greier ikke engang overtale min lokale Coop Mega til å ta inn AlproSoyas veganske smør. Selvfølgelig skjønner jeg at det sikkert ikke er så enkelt å være veganer dersom man bor i Rättvik eller Kiruna, og jeg skjønner at Malmö er en av de mest vegan-vennlige byene i Sverige, men likevel. Vil Norge noen sinne komme etter?

Adresse: Kristianstadsgatan 16, Malmö
Hjemmeside: www.glassfabriken.net
Telefon: ukjent
Åpningstider: 
Mandag: stengt
Tirsdag - søndag: 11.00 - 20.00

NB! Glassfabriken tar ikke kort.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar