lørdag 29. september 2012

Eple- og plommesyltetøy


I lunsjpausen her en dag fisket min fine kollega S. fram en fiffig liten beholder med hjemmelaga syltetøy. Jeg er og blir en matnerd, og må smake på alt. Det var ikke før etter at jeg hadde trykt skjea i munnen at jeg innså risikoen for at jeg nettopp hadde spist gelatin. Heldigvis var det ingen fare - kollegaen min hadde brukt frysepulver, huhei! Dette er hennes eple- og plommesyltetøy, fritt etter hukommelsen. 

Det er fullt mulig å lage syltetøy uten gelatin og E120. Agar er den vegetabilske varianten av gelatin, og det fungerer ypperlig i syltetøy.

500 gram røde epler, i biter
100 gram tørka aprikos, grovhakka
100 gram tørka svisker, grovhakka
3 kardemomme pods
1 kanelstang
400 gram plommer
150 gram brunsukker
1 ts agar

1. Vask og skrell eplene og plommene. 
2. Ha epler, aprikos, svisker, kardemomme og kanelstang i en stor gryte, og kok opp. La det småkoke i 15 minutter, og rør nå og da. Tilsett plommer og kok i 15 minutter til. Ha oppi brunsukker, rør godt og kok i enda 15 minutter til, under jevnlig omrøring. Tilsett agar, rør godt, og la det koke i et par minuter. 
3. Ta ut kanelstanga, mos med en stavmikser, og fordel syltetøyet i lufttette beholdere. 

Sjekk også ut oppskrifta mi på plommesyltetøy!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar