mandag 13. august 2012

Restaurantanbefaling: O' Mamma Mia, Stockholm

Veganguide Stockholm, del 1. 

Planen for årets sommerferie var krystallklar: jeg skulle sette meg på et tog og ete meg gjennom Europa. Riktignok reiste jeg bare til Sverige, Danmark og Tyskland, men herregud så bra det har vært. Se for deg Homer Simpson når han tenker på vafler. Der har du meg: i sommer har jeg tuslet rundt i europeiske (stor)byer mens jeg gliser "fooooood" og klapper meg på magen, med stødig blikk på kartet hvor jeg har markert alle spisestedene jeg har planlagt å besøke.

I forkant av reisen har jeg gjort masse research, og jeg skal ikke nekte for at jeg har valgt å besøke de byene jeg har reist til nettopp fordi de er kjent som veganvennlige reisemål. Heretter kommer jeg til å publisere statusrapporter fra alle de ulike spisestedene jeg har besøkt. Noen restaurantanbefalinger er relativt detaljerte, mens andre er veldig korte. Noen av stedene jeg har besøkt er hel-veganske eller hel-vegetariske, mens andre steder kun har én vegansk rett på menyen (som til gjengjeld er så god at stedet fortjener et besøk).

Oppsummeringen burde vel komme til sist - var det ikke det man lærte på skolen? - men allerede nå kan jeg si følgende: å spise ute 2-3 ganger om dagen i 3 uker har gitt meg perspektiv på det å være veganer. Reisen har ført til mange refleksjoner rundt det å være veganer bosatt i Norge. Jeg har spist så forbanna mye god mat, truffet så mange fine veganere, og generelt vært mett og glad i tre uker i strekk. Samtidig, nå som jeg er tilbake i Norge, kan jeg ikke annet enn å komme med følgende hjertesukk: kjære Norge, du er en patetisk vits av et u-land når det gjelder vegansk mat og økologisk mat (og tilrettelegging for syklister, for den saks skyld). Men mer om det i et senere blogginnlegg.

Aller første stopp på min kulinariske reise gjennom Europa var pizzeriaen O' Mamma Mia i Stockholm. O' Mamma Mia er en vegan-vennlig pizzeria som også serverer kjøtt (men hei, de har en egen veganmeny - når kommer vi til å se det i Norge?). Opprinnelig stod ikke dette stedet på min to do-liste, men jeg fikk det anbefalt av en veganer jeg traff i Stockholm. Så vidt meg bekjent bruker pizzeriaen Cheezly på alle veganpizzaene. Jeg er egentlig skeptisk til fake meats og veganost, men Cheezly liker jeg. Pizzaen jeg bestilte, med aubergine, sopp og artisjokk, var i alle fall knallgod.

O' Mamma Mia ligger i Norrmalm/Vasastan, i gangavstand til sentralstasjonen. Folkene som jobber der er sympatiske, og prisnivået rimelig. Vel verdt besøket!

Adresse: Kungstensgatan 60, Norrmalm/Vasastan, Stockholm
Nettside: ukjent
Telefon: +46 08-728-88-66 
Åpningstider: ukjent

2 kommentarer:

  1. Regner med du har spist mye fabelagtig mat på din ferd. Gleder meg til å se resten ;)

    SvarSlett
    Svar
    1. Gjett om jeg har, Adele! (Men jeg må si at sommeren din også høres ganske så fantastisk ut matmessig!)

      Slett