torsdag 16. august 2012

Restaurantanbefaling: Hermans Höjdare, Stockholm

Veganguide Stockholm, del 2. 

Hermans Höjdare på Södermalm er en institusjon i Stockholm. Restauranten er hel-vegetarisk og  ligger i Hälsans Hus i Fjellgatan 23b, i samme bygg som den Svenska Vegetariska Föreningen. Resturanten, som også er kjent som Hermans Tradgårdskafé og Hermans Vegetariska Restaurang, er kanskje mest kjent for buffeten sin, som er velsmakende, allsidig og innholdsrik. Ganske dyr er den også, dessverre. Prisen på buffeten avhenger av når på dagen du er der, og hvilken dag der er. Det er dyrest i helgene. Jeg var der på en søndag ettermiddag, og betalte 175 SEK for buffeten. Hermans har blitt veldig mye dyrere bare i løpet av de siste årene, ble jeg fortalt av svenske veganere.

Restauranten er også kjent for sin fantastiske utsikt over Stockholm by. Uteserveringen er gigantisk, og dersom været tillater det anbefales det å spise utendørs. De fleste av rettene som inngår i buffeten er veganske, og det er ganske enkelt å avgjøre hva som er vegetarisk (off the top of my head: store biter fetaost i salaten). Hvis det ikke er for travelt er betjeningen veldig behjelpelig med å fortelle hvilke retter som er veganske og hvilke som ikke er det. Hermans lager veldig god mat, og jeg forsynte meg rikelig. To ganger, til og med. Men prismessig er Hermans urimelig dyrt, synes jeg.
I tillegg til buffet har Hermans veldig mange gode kaker, bakst og desserter.

Når vi først befinner oss i området Södermalm synes jeg Kafé 44 fortjener noen ord. Kafé 44 er et anarkist-/punker-sted som ligger i Tjarhovsgatan 46 (t-bane: Medborgarplatsen), et stenkast unna Hermans. Både Hermans og Kafé 44 ligger for øvrig like ved Den Norske Kirke i Stockholm, he-he. Kafé 44 er en hel-vegansk kafé drevet av ungdommer. Stedet huser også en bokhandel og et konsertlokale. Kafé 44 har mange likhetstrekk med Blitz i Oslo, Uffa i Trondheim og Café Morgenrot i Berlin. De er kjent for å være billigst i Stockholm (måltid + drikke koster 55 SEK), og de tar kun cash. Jeg har fått Kafé 44 varmt anbefalt fra mange svenske veganere, men det var dessverre sommerstengt da jeg var i Stockholm, og åpnet igjen tirsdag 14. august. 
Adresse: Hälsans Hus, Fjellgatan 23b, Södermalm, Stockholm (t-bane: Slussen eller Medborgarplatsen)
Hjemmeside: www.hermans.se
Telefon: + 46 08-6439480 
Åpningstider: 
mandag - søndag 11.00 - 21.00 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar