søndag 27. mai 2012

Rødbetechips

En gang for himla lenge siden fikk jeg servert rødbetechips i forbindelse med en tjenestereise på jobb. Rødbetechipsene var dandert på toppen av en middagsrett, og minnet meg nesten om potetgull. Det smakte himmelsk. "Dette må jeg definitivt lage hjemme!" tenkte jeg så. Men ingenting skjedde, før jeg i dag oppdaget at jeg hadde en pakke forsømte, økologiske rødbeter liggende i kjøleskapet. Rødbeter er en god kilde til B-vitaminet folat, og er rik på kostfiber.

økologiske rødbeter
havsalt 
rapsolje 

1. Sett ovnen på 100 grader. 
2. Vask og skrell rødbetene. Kutt dem i tynne skiver, enten med en ostehøvel eller en skarp kniv. Fordel rødbetene utover en bakepapirkledd stekeplate. Pensle med rapsolje, og strø over salt. 
3. Stek rødbetene midt i ovnen på 100 grader i 1 time. Snu dem, strø over litt mer salt, og stek videre i enda 1 time. La søtbetene renne av seg på kjøkkenpapir. 

Servér rødbetchips som snacks alene, eller sammen med hummus eller pepperrotdip. 

2 kommentarer:

  1. Rødbetechips er så utrolig godt! Må prøve meg på disse :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er kjempeenkelt, og himla godt! Og så tisser man rosa etterpå :D

      Slett