lørdag 5. mai 2012

Chili sin carne


Om ikke Isa Chandra Moskowitz er kvinna i mitt liv, så er i alle fall Vegan with a Vengeance kokeboka i mitt liv. Boka er smekkfull av supper, stuinger, pizza, pasta, muffins, scones, cookies og andre søte saker, og den byr dessuten på et imponerende utvalg pannekakeoppskrifter. Blant annet. Kokeboka har fått en spesiell plass i mitt matglade hjerte.

I Vegan with a Vengeance finner man en oppskrift på chili sin carne al mole. Chili sin carne er en kruttsterk, varm og nydelig gryterett med røtter i Mexico. I følge oppskrifta skal man bruke pintobønner og seitan (også kjent som mock duck/wheat gluten). Jeg har valgt å bruke kikerter framfor pintobønner. Ikke fordi jeg misliker pintobønner, men fordi kikerter smaker enda bedre. Da jeg var på Veganz i Berlin tidligere i år, kjøpte jeg en boks seitan. En rekke oppskrifter inneholder seitan, så jeg tenkte at det kunne være greit å teste ut. Vel hjemme i Norge laget jeg chili sin carne for første gang, med seitan og kikerter. La meg bare si det slik at jeg foretrekker chili sin carne uten seitan (sorry Isa!).

1 løk, finhakket
4 hvitløksfedd, finhakket
rapsolje til steking 
3 cm fersk rød chili, finhakket (eller mer, dersom du vil ha det sterkere) (behold frøene)
1,5 ts kanel 
0,5 ts spisskummin 
1 ts grønnsaksbuljong 
1 klype salt 
1 ss kakaopulver 
2 ts mørk sirup
1 rød paprika, i terninger 
1 gul paprika, i terninger 
1 boks kikerter (400 gram)
1 boks hermetisk tomat (400 gram)  
2,5 dl vann 

Du trenger også: 
3 dl ris 
6 dl vann 

1. Blank løk og hvitløk i litt olje i en stor teflonplate. Tilsett alle krydderne. La det steke på middels varme i noen minutter før du tilsetter kakaopulver og mørk sirup. Ha oppi paprika og stek videre i 7-8 minutter. Tilsett kikerter, tomater og vann. 
2. Gi et oppkok, dekk med lokk, og senk varmen. La det koke på svak varme i 30 minutter. Ta av lokket og småkok videre i 15 minutter. 
3. I mens chilien småkoker, tilbereder du ris. 

Servér chili sin carne med ris. 

(2 pers.) 

4 kommentarer:

  1. Å, jeg elsker chili sin carne. Denne så kjempegod ut!! :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Den smaker kjempegodt også! Spesielt hvis du varmer den opp igjen dagen etter at du har laget den.

      Slett
  2. Å, jeg elsker den boka. Det var den som lærte meg å lage mat. Den er helt revnet og slitt og full av olivenolje og jeg har teipet og teipet og skrevet notater i margene. Denne retten her, chili sin carne, er en av rettene jeg har laget fra denne boka. Den er god. Nå bruker jeg ikke lenger oppskrifter til chili sin carne, for basicen har jeg lært!

    SvarSlett
    Svar
    1. Vegan with a Vengeance er en fantastisk første-møte-med-veganisme-kokebok! Jeg har også lært enda mer om matlaging etter at jeg kjøpte Isa Chandra Moskowitz' bøker. Makan til bra dame!

      Slett