lørdag 11. februar 2012

Tom Kha

Jeg er en suppeoholiker. Sånn, der var det sagt. Suppe er fantastisk. Det er godt å varme seg på, og dessuten er det mettende. Nå for tiden er det både kaldt og surt og vått i været, og da er det ekstra godt å spise suppe, synes jeg. Denne thaisuppa er full av sterke smaker, og den røsker godt opp i systemet hvis man er forkjølt. 

Limeglader og galangarot fåes kjøpt i asiamatforretninger. Kryddermengdene i oppskrifta er bare veiledende - jeg liker at det river litt hvis jeg sliter med forkjølelse, men ellers lager jeg suppa litt mildere.

Jeg lærte å lage Tom Kha-suppe av en venninne for mange år siden, og siden den gang har suppa vært en gjenganger hjemme hos meg. Så vidt jeg har forstått bruker man tradisjonelt sett kylling, kyllingkraft og fiskesaus i Tom Kha, men i denne veganiserte versjonen sløyfer vi fiskesausen, og erstatter kylling med tofu.

1/2 blokk fast tofu (150 gram) 
4 hvitløksfedd, finhakket 
1 ts fersk chili, finhakket 
1,5 ts fersk ingefær, finhakket 
0,5 ts gurkemeie
0,5 ts galangal, finhakket  
2 stilker sitrongress, finhakket 
3 limeblader 
4 store sjampinjonger, skåret i i tykke skiver
1 boks kokosmelk (400 ml) 
2 dl vann
6 cherrytomater
saft av en halv sitron 
1 ts skall fra sitronen
en klype salt  

1. Begynn med å presse tofuen. Ta den ut av pakken, og hell av vannet. Klem forsiktig ut så mye vann som du greier, uten av tofublokka går i stykker. Legg kjøkkenpapir på en skjærefjøl, og plassér tofuen oppå. Legg deretter mer kjøkkenpapir oppå tofuen, samt et kjøkkenhåndkle. Nå er det tid for å plassere det tyngste kjøkkenredskapet du har oppå tofublokka (jeg pleier å bruke steikepanna). 
2. Skjær tofu i terninger (ca. 3 x 3 cm størrelse), og stek de i en stor sautépanne eller wokpanne på middels varme til de får farge. Slå av varmen, og sett tofuterningene til side. 
3. Blank hvitløk, chili og ingefær i litt olje i en kasserolle. Ha oppi litt gurkemeie. Tilsett galangal, sitrongress og limeblader. Blank sjampinjongen såvidt, før du tilsetter kokosmelk, vann og tofuterninger. Gi et oppkok og tilsett cherrytomater. Smak til med sitronsaft, sitronskall, og salt. La det koke i 10-15 minutter før servering.

Servér Tom Kha sammen med godt brød.

(2 pers.)

1 kommentar:

  1. Suppe ER jo digg, og denne ser supergod ut :-) fikk skikkelig lyst på

    SvarSlett