tirsdag 7. juni 2011

Vegansk rabarbrapai

Et av de fineste barndomsminnene jeg har, er tanken på at jeg vokste opp med rabarbra bak huset. Nå har det gått mange år, og jeg bor i et annet hus på et annet sted, uten rabarbra i umiddelbar nærhet. Men her en dag kom jeg ramlende hjem fra kontoret med favnen full av grønn glede. Takk til min fine kollega som har hagen full av godsaker.

Paiskall:
6 dl hvetemel
1,5 dl små havregryn
2 bakepulver
150 gram vegansk smør
2 ss brunsukker
1/2 ts salt
1 dl vann

Fyll:
500 gram rabarbra, i biter
3 ss potetmel
1 dl brunsukker
1 ts vaniljesukker
1 ts kanel
2 dl pisket vegetabilsk fløte (jeg brukte havrefløte fra GoGreen)
1. Sett ovnen på 200 grader.
2. Smuldre sammen smør og mel i en bakebolle. Rør inn havregryn, bakepulver og salt. Spe med litt og litt vann mens du arbeider det sammen til en jevn deig. La paideigen hvile i kjøleskap.
3. Mens deigen hviler, lager du fyllet. Vask rabarbraen, og skjær av det ytterste laget med en grønnsaksskreller, dersom du ønsker det. Kutt rabarbraen i biter. Ha de tørre ingrediensene i en bakebolle, og tilsett rabarbraen. Vend inn pisket havrefløte.
4. Del paideigen i to. Trykk den ene halvparten ut i en paiform (27 cm i diameter) og prikk deigen med en gaffel. Forstek paideigen i 15 minutter, midt i ovnen på 200 grader.
5. Bre rabarbrafyllet utover paideigen. Vev et flettemønstret lokk av den andre halvparten av paideigen. Legg alle de vannrette strimlene over pærene. Ta deretter en og en av de loddrette strimlene og vev dem inn i de vannrette, slik at det danner et flettemønster. Pensle med vann.
6. Stek paien midt i ovnen på 200 grader i 30-35 minutter, eller til den har blitt gylden. 

Servér rabarbrapaien med vegansk vaniljeis eller vaniljesaus. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar