fredag 3. juni 2011

Pasta med kremet tomatsaus


Denne pastaretten lærte jeg å lage av en venninne for mange år siden, mens jeg fortsatt var i min spede begynnelse som vegetarianer. Flere år har gått, jeg har lagt om til et vegansk kosthold, og retten er fortsatt en av mine absolutte favoritter!

Kremet tomatsaus:
1 rødløk, finhakket
3 hvitløksfedd, finhakket
1 ts fersk chili, finhakket
1 avokado, i terninger 
½ squash, i terninger
1 liten aubergine, i terninger 
1 boks hakkede tomater (400 gram)
1 ½ dl vegansk matfløte (f.eks havrefløte)
75 gram vegansk mozzarellaost
2 ts balsamicoeddik (smak til)
1 dl fersk basilikum
salt og pepper

Du trenger også:
3 dl pasta
6 dl vann

1. Blank rødløk, hvitløk og chili i litt olje i en kasserolle. Fjern skallet på auberginen, og skjær den i terninger. Stek sammen med løken i 5 minutter. Tilsett squash og avokado. Stekes videre i om lag 5 minutter, eller til grønnsakene begynner å bli myke. Tilsett tomat og la det koke et minutt eller to før du slenger oppi basilikum. Tilsett balsamicoeddik og havrefløte i sausen. Smak deg fram til en saus som ikke domineres av balsamicoeddiken.
2. Mens tomatsausen småkoker, koker du opp pasta.
3. Riv vegan mozzarellaost i mindre biter med fingrene, og rør den inn i sausen til du ser at den begynner å smelte.
(2 pers.)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar