fredag 24. juni 2011

Vegansk omelett

Jeg hadde vært vegetarianer i seks-syv år før jeg la om til et vegansk kosthold rundt årsskiftet 2010 / 2011. Sant å si savner jeg ikke smaken av egg – jeg har stort sett brukt egg kun i bakst de siste årene, og jeg kan ikke huske sist jeg lagde omelett av egg. Men etter at jeg innså at det er mulig å lage omelett av tofu, har jeg blitt veldig mye mer begeistra for denne enkle middagsretten! Hvem hadde trodd at det var mulig å lage omelett uten egg? Hva skulle man gjort uten tofu, sier jeg bare.

1 blokk silken tofu (350 gram)
1 dl vegetabilsk melk
1 ss bjästflingor (næringsgjær)
1 ss kikertmel
1 ts tahini
1 ts gurkemeie
½ ts salt

8 cherrytomater, delt i to
1 rødløk, i skiver
3 kokte poteter, i terninger
2 hvitløksfedd, finhakket

1. Ha alle ingrediensene til den våte blandingen i en miksebolle. Kjør til blandingen er jevn.
2. Stek grønnsakene i litt olje i en teflonpanne i ca. 5 minutter, eller til de begynner å få farge.
3. Hell den våte blandingen over grønnsakene. Stek det hele på høy varme et par minutters tid, før du setter på lokk og skrur ned varmen. La panna stå på svak varme i om lag 25-30 minutter. Omeletten bør stå til avkjøling i panna i om lag ti minutter før servering.  

Servér omeletten sammen med godt brød.  

(2 pers.)
Her har jeg hatt grønnsakene over tofublandingen, i stedet for å helle tofublandingen over grønnsakene. Begge deler funker like bra.

2 kommentarer:

  1. Oj, spennende! Jeg har aldri sett noen veganisere omelett før, så dette skal jeg prøve. Et lite tips - svart salt både lukter å smaker litt egg, så hvis du tilsetter dette, blir smaken helt autentisk :) Litt vanskelig å få tak i da...

    SvarSlett
  2. wow, svart salt? Skummelt og spennende. Jeg bor i gokk, og selv om det er en god asiamat-sjappe her, så er sannsynligheten liten for at jeg finner svart salt der. Men takk for tipset - skal leite eter det neste gang jeg skal ut på reise!

    SvarSlett