mandag 6. juni 2011

Frokostblanding med nøtter

Jeg er ikke alltid like flink til å spise brød. Jeg glemmer å skjære det i skiver og fryse det, så før jeg aner ordet av det, er brødet tørt. Eller enda verre: mugla. Derfor blir det til at gjengangerne på frokostbordet mitt er frokostblanding og havregrøt. Latterlig enkelt, og begge deler kan varieres i det uendelige. Dette er en av variasjonene av frokostblanding som jeg lager oftest.

8 dl små havregryn
1 dl hasselnøttkjerner
1 dl mandler
1 dl valnøtter
1 dl rå cashewnøtter 
3 ss rapsolje
6 ss agavesirup eller lønnesirup
1/2 ts salt

1. Grovhakk nøttene. Bland det tørre i en bakebolle. 
2. Bland sammen rapsolje, agavesirup og salt, og bland det i det tørre. 
3. Spre blandingen utover en bakepapirkledd stekeplate. Stekes midt i ovnen på 175 grader i 30 minutt. Vend på frokostblandinga halvveis i steketiden for å unngå at det svir seg. Avkjøles helt før blandingen haes over i en lufttett beholder.
 
Spis frokostblanding sammen med vegetabilsk melk og friske bær eller frukt.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar